CREA: Colección de Recursos Educativos Abiertos

 

Máster Universitario en Enseñanza Bilingüe y Aprendizaje Integrado de Contenidos y Lenguas Extranjeras

URI permanente para esta colecciónhttps://hdl.handle.net/10953.1/13042

Examinar

Envíos recientes

Mostrando 1 - 20 de 269
  • Ítem
    CLIL AND SPORT EDUCATION. A LEARNING SITUATION FOR PHYSICAL EDUCATION.
    (Jaén: Universidad de Jaén, 2025-09-22) De la Torre Tallón, Miguel Ángel; Ortega Cebreros, Ana María; Universidad de Jaén. Filología Inglesa
    (ES) Mi tesis de máster se centra en la integración del Modelo de Educación Deportiva (MED) en un enfoque de Aprendizaje Integrado de Contenidos y Lenguas Extranjeras (AICLE) en el ámbito de la Educación Física. Esta propuesta didáctica combina metodologías innovadoras para enriquecer la experiencia de aprendizaje tanto en actividades físicas como en habilidades lingüísticas simultáneamente. Los principales aspectos que se presentan son una revisión teórica sobre la integración de AICLE en la Educación Física, así como sobre las posibles sinergias entre el MED y AICLE, seguida por una situación de aprendizaje ilustrativa. Este enfoque ofrece a los educadores un marco para integrar AICLE en la Educación Física, lo cual proporciona un punto de vista diferente al área. Además, se espera que sirva como una herramienta útil para los docentes que buscan formas creativas de mejorar el aprendizaje con un doble propósito, el conocimiento de la segunda lengua, a la vez que el de la disciplina. (EN) My MA dissertation focuses on integrating the Sport Education model (SEM) into a Content and Language Integrated Learning (CLIL) approach within the realm of Physical Education. This didactic proposal combines innovative methodologies to enrich the learning experience in both physical activities and language skills simultaneously. The main interests that it presents are a literature review focused on the integration of CLIL in Physical Education, and the potential synergies between Sport Education and CLIL approaches, followed by an illustrative didactic plan. This approach offers educators a framework for integrating CLIL into Physical Education, which brings a fresh viewpoint to the area. This work is alto expected to serve as a useful tool for teachers looking for creative ways to improve learning with a dual purpose, the knowledge of a second language along with the knowledge of the discipline.
  • Ítem
    DESIGNING UNIVERSALLY FOR CLIL: INCORPORATING THE PRINCIPLES OF THE UNIVERSAL DESIGN FOR LEARNING AND COOPERATIVE LEARNING IN AN ARTS-BASED LEARNING SITUATION FOR YEAR 5
    (Jaén: Universidad de Jaén, 2025-09-22) Rodríguez Ávila, Celia; López Gándara, Yiyi; Universidad de Jaén. Filología Inglesa
    (ES) Este Trabajo Fin de Máster presenta una situación de aprendizaje diseñada para 5o de Educación Primaria en el área de Educación Artística, combinando la metodología AICLE y el aprendizaje cooperativo, siguiendo las pautas del Diseño Universal para el Aprendizaje. Diseñando de manera universal y creando así una situación de aprendizaje inclusiva, se garantiza que todos los alumnos puedan participar y beneficiarse del proceso de enseñanza-aprendizaje. Se destaca la importancia de tener en cuenta las diferentes capacidades, habilidades y contextos del alumnado, así como el uso de andamiaje y diversas formas de presentación de los contenidos en el momento de planear y diseñar el trabajo diario en el aula. Al combinar ambas metodologías se permite que todo el alumnado se enriquezca, desarrollando actitudes de colaboración, pensamiento crítico y habilidades sociales. Se trata de una propuesta que aún no ha sido llevada a la práctica, pero a través de un análisis DAFO se valoran sus debilidades, amenazas, fortalezas y oportunidades para proporcionar una visión integral y equilibrada de la misma. (EN) This Master’s dissertation presents a learning situation designed for 5th grade of Primary Education in the area of Art Education, combining CLIL methodology and cooperative learning, following the guidelines of Universal Design for Learning. By designing universally and thus creating an inclusive learning situation, it is guaranteed that all students can participate and benefit from the teaching-learning process. It highlights the importance of taking into account the different abilities, skills and contexts of students, as well as the use of scaffolding and various forms of presentation of content when planning and designing daily work in the classroom. Combining both methodologies allows all students to enrich themselves, developing collaborative attitudes, critical thinking and social skills. This is a proposal that has not yet been put into practice, but through a SWOT analysis its weaknesses, threats, strengths and opportunities are assessed to provide a comprehensive and balanced view of it.
  • Ítem
    CLIL MEETS FLIPPED CLASSROOM: A STUDENT‐CENTRED DIDACTIC PROPOSAL
    (Jaén: Universidad de Jaén, 2025-09-22) Montoya Sánchez , Alejandro; Almazán Ruiz, Encarnación; Universidad de Jaén. Filología Inglesa
    (ES) El presente Trabajo Fin de Máster destaca la importancia y relevancia de las metodologías centradas en el alumno en el contexto educativo actual y estudia la combinación de los métodos de Aprendizaje Integrado de Contenidos y Lengua Extranjera (AICLE) y Aula Invertida para una implementación efectiva de la enseñanza bilingüe. Tras un comprensivo análisis de los principales aspectos teóricos de ambos enfoques, este trabajo desarrolla una propuesta didáctica para su aplicación futura en un contexto real de Educación Primaria. En este sentido, se incluirá una situación de aprendizaje comprendida por una serie de actividades que incluyen y combinan aspectos esenciales de AICLE y el Aula Invertida. Además, con esta propuesta se pretende establecer orientaciones para que profesores de enseñanza bilingüe puedan aplicar ambas metodologías combinadas en el aula de Educación Primaria. (EN) This Master’s Dissertation highlights the importance and relevance of student‐centred methodologies in the current educational context and studies the combination of Content and Language Integrated Learning (CLIL) and the Flipped Classroom methods for an effective implementation of bilingual teaching. After a comprehensive analysis of the main theoretical aspects of both approaches, this paper develops a didactic proposal for their future application in a real Elementary Education context. In this sense, the teaching proposal includes a learning situation comprising a range of activities that include and combine essential aspects of CLIL and the Flipped Classroom. Besides, this proposal is intended to establish guidelines for bilingual teachers, so that they can apply both approaches in the Elementary Education classroom.
  • Ítem
    EXPLORING THE ENVIRONMENT IN ASTURIAS: A CLIL DIDACTIC PROPOSAL FOR 2ND YEAR OF PRIMARY EDUCATION
    (Jaén: Universidad de Jaén, 2025-09-22) Nieto Rodríguez, Sara; Plata Luque, Carmen; Universidad de Jaén. Filología Inglesa
    (ES) El presente Trabajo Fin de Máster consiste en una propuesta didáctica orientada al segundo curso de Educación Primaria en la asignatura de Ciencias Naturales, para trabajar de manera competencial y centrada en el estudiante el tema de medio ambiente en el Principado de Asturias. Se recoge un análisis de la metodología CLIL, su historia y su legislación tanto a nivel español como asturiano, seguido de una situación de aprendizaje en la cual el alumnado se traslada hacia una playa contaminada gijonesa y aprende de manera activa cómo se puede mejorar esa situación, a la vez que desarrolla su competencia lingüística tanto en Inglés como en Castellano, instaurando en el alumnado una comprensión y responsabilidad reales para con el mundo que les rodea, fomentando que se conviertan en ciudadanos críticos y conscientes. (EN) This Master's thesis consists of a didactic proposal aimed at the second year of Primary Education in the subject of Natural Sciences, to work on the subject of the environment in the Principality of Asturias in a competent and student-centred way. It includes an analysis of the CLIL methodology, its history and legislation at both Spanish and Asturian levels, followed by a learning situation in which the pupils move to a polluted beach in Gijón and actively learn how to improve the situation, while developing their linguistic competence in both English and Spanish, establishing in the pupils a real understanding and responsibility for the world around them, encouraging them to become critical and aware citizens.
  • Ítem
    The Convergence of CLIL and Montessori. A Didactic Approach for Primary Education
    (Jaén: Universidad de Jaén, 2025-09-22) Trujillo Rueda, Laura; Rascón Moreno, Diego; Universidad de Jaén. Filología Inglesa
    (ES) La creciente importancia de las lenguas debido a la globalización ha llevado a la introducción de nuevas metodologías en el campo de la educación, con el fin de desarrollar competencias lingüísticas que respondan a los retos actuales. Este trabajo de fin de máster estudia el potencial de la integración de la metodología AICLE (Aprendizaje Integrado de Contenidos y Lenguas Extranjeras) en un colegio Montessori para potenciar la educación bilingüe. Ambas metodologías destacan en el aprendizaje experiencial fomentando la autonomía, el pensamiento crítico y la adquisición significativa del lenguaje. Esta investigación se basa en tres años de experiencia en un colegio Montessori para estudiar la convergencia de estos métodos, proponer un enfoque didáctico innovador y evaluar el impacto en el crecimiento cognitivo, lingüístico y personal del alumnado. Asimismo, se analizan los retos y beneficios de dicha integración y se sugieren áreas para futuras investigaciones en educación bilingüe en este tipo de entornos. (EN) The growing significance of languages due to globalisation has led to the introduction of new methodologies in the field of education, with the aim of developing linguistic skills that meet today's challenges. This Master's dissertation studies the potential of integrating the CLIL (Content and Language Integrated Learning) methodology in a Montessori school to enhance bilingual education. Both methodologies place an emphasis on experiential learning by fostering autonomy, critical thinking, and meaningful language acquisition. This research draws on three years of experience in a Montessori school to examine the convergence of these methods, propose an innovative didactic approach, and evaluate the impact on students' cognitive, linguistic, and personal growth. Furthermore, the paper discusses the challenges and benefits of such integration and suggests areas for further research in bilingual education in these setting.
  • Ítem
    Project-based learning through eTwinning according to the CLIL methodology
    (Jaén: Universidad de Jaén, 2025-09-22) Soriano López, María; Filgueras Gómez, Mª Luisa; Universidad de Jaén. Filología Inglesa
    (ES) Este Trabajo Fin de Máster es una situación de aprendizaje diseñada para alumnos de 6o de Primaria a través de la unión de dos áreas curriculares: ciencias sociales y lengua extranjera (inglés). Además, algunos componentes clave de este diseño son el Aprendizaje Basado en Proyectos (ABP), eTwinning y el Contexto de Aprendizaje Integrado de Contenidos y Lenguas Extranjeras (AICLE). A través de eTwinning, se posibilita la colaboración entre dos centros escolares de distintos países, que es la clave de este enfoque didáctico. En este caso los participantes van a ser un colegio de Almería (España) y otro de Ripalimosani (Italia). Además, eTwinning es un gran promotor del uso de Las Tecnologías de la Información y las Comunicaciones (TIC), por lo que también desempeñan un papel muy importante en esta situación de aprendizaje. A su vez, el proyecto está diseñado para fomentar habilidades como el trabajo en equipo, la comunicación eficaz, el pensamiento crítico y la creatividad. La estructura de este proyecto contiene un marco teórico que recoge todas las metodologías trabajadas, seguido de una justificación y contextualización de toda la situación de aprendizaje. Cabe resaltar que esta situación de aprendizaje está basada en la Orden del 30 de Mayo de la Junta de Andalucía. Se detallan todas las sesiones y actividades, seguidas de un apartado de evaluación. Por último, hay una conclusión final sobre la realización de este trabajo. (EN) This Master's Thesis is a learning situation designed for 6th Grade Primary School students in Andalucia (Spain) through the union of two curricular areas: social sciences and foreign language (English). In addition, some key components of this design are Project Based Learning (PBL), eTwinning and Content and Language Integrated Learning Context (CLIL). Through eTwinning, collaboration between two schools in different countries is made possible, which is the key to this didactic approach. In this case, the participants will be a school in Almeria (Spain) and a school in Ripalimosani (Italy). Furthermore, eTwinning is a strong promoter of the use of ICT (Information and Communications Technology) , so it also plays a very important role in this didactic unit. In addition, the project is designed to promote skills such as teamwork, effective communication, critical thinking and creativity. The structure of this project contains first a theoretical framework that brings together all the methodologies followed and second a justification and contextualisation of the entire learning situation. It should be noted that this learning situation is based on the Order of May 30 of the Junta de Andalucia. All sessions and activities are detailed, followed by an evaluation section. Finally, there is a final conclusion on the completion of this work.
  • Ítem
    Teaching English to Vocational Training for Employment-trainees in a mixed-ability and English multi-level class. Tips to manage the classroom effectively.
    (Jaén: Universidad de Jaén, 2025-09-22) López Parra, Antonio Jesús; Diago Ortega, Fátima; Universidad de Jaén. Filología Inglesa
    (ES) El objetivo de este Trabajo Fin de Máster es mejorar la eficacia de la enseñanza del inglés en aulas de Formación Profesional para el Empleo (FPE) con alumnos de capacidades y niveles distintos. Busca dotar a los estudiantes de FPE con conocimientos esenciales de inglés para sus campos profesionales, preparándolos para competir en el mercado laboral. La investigación aborda los retos lingüísticos que enfrentan los estudiantes y examina el marco jurídico de la formación profesional en España, incluyendo la legislación específica de Andalucía. Analiza la implantación del Aprendizaje Integrado de Contenidos y Lenguas Extranjeras (AICLE) en Andalucía, sus retos y beneficios. Además, se centra en la enseñanza del inglés (L2) en aulas de capacidades mixtas, estrategias de gestión del aula y el método de instrucción andamiaje “scaffolding”. Finalmente, explora el uso de la inteligencia artificial generativa para diseñar materiales educativos personalizados, mejorando su adaptabilidad y eficacia, y evalúa la adquisición del inglés para diseñar apoyos específicos. (EN) This master’s dissertation aims to enhance English language teaching effectiveness in mixed-ability and multi-level Vocational Education and Training (VET) and Vocational Training for Employment (VTE) classrooms. The goal is to equip VTE trainees with essential English skills for their vocational fields, empowering them to compete globally. The study addresses challenges faced by trainees due to language barriers in the labour market. It explores the legal framework of vocational education, focusing on lifelong learning strategies, the regulatory landscape in Spain, and specific Andalusian legislation. The dissertation examines the implementation of Content and Language Integrated Learning (CLIL) in Andalusia, analysing its challenges and benefits. A significant part focuses on teaching English (L2) in mixed-ability classrooms, effective classroom management, and the role of scaffolding. Lastly, it explores designing tailored materials using generative AI, enhancing resource adaptability and effectiveness, and aims to evaluate L2 learners' English acquisition to design targeted support.
  • Ítem
    CLIL through Gamification
    (Jaén: Universidad de Jaén, 2025-09-22) García Balaguer, Andrea; Nieto García, Jesús M.; Universidad de Jaén. Filología Inglesa
    (ES) En este Trabajo de Fin de Máster, pretendo describir la importancia de la gamificación en un aula AICLE (Aprendizaje Integrado de Contenidos y Lenguas Extranjeras) de inglés. El trabajo se divide en dos secciones. La primera sección es teórica y detalla los contenidos del trabajo, justificando a través de la investigación de diferentes autores por qué es una buena opción utilizar elementos como la gamificación y el aprendizaje cooperativo cuando aprendemos una lengua y los contenidos de una materia al mismo tiempo. La segunda parte consta de una programación que se ha planificado para un alumnado de cuarto de primaria en el área de Ciencias Sociales, impartida en inglés como lengua extranjera. Esta parte proporcionará una descripción detallada de cada sesión, incluyendo los materiales y recursos, la agrupación y la temporalización, además de los objetivos, contenidos y evaluación de la unidad. (EN) In this Master’s Dissertation, I aim to describe the importance of gamification in the English CLIL (Content and Language Integrated Learning) classroom. The dissertation is divided into two sections. The first section is theoretical, dealing with the content of the work and justifying, through research, why using elements such as gamification and cooperative learning is an excellent option when learning a language and content simultaneously. The second section consists of a Lesson plan that I have designed for fourth-grade students in the subject of Social Sciences, taught in English as a Foreign Language. This part will provide a detailed description of each session, including materials and resources, groupings and timing, as well as the objectives, content and evaluation of the unit.
  • Ítem
    The innovative integration of ICT as a support tool in the CLIL approach to bilingual education.
    (Jaén: Universidad de Jaén, 2025-09-22) Chávez Raposo, Paloma; Fernández Martínez, Nicolás José; Universidad de Jaén. Filología Inglesa
    (ES) Este Trabajo de Fin de Máster (TFM) explora la integración efectiva de las Tecnologías de la Información y la Comunicación (TIC) dentro del marco del Aprendizaje Integrado de Contenidos y Lenguas Extranjeras (AICLE). El objetivo de este TFM es explorar y analizar cómo abordar las TIC como herramienta de aprendizaje para mejorar la educación bilingüe, destacando su importancia desde diversas perspectivas, respaldadas por la evidencia actual, con el propósito de contribuir al avance del conocimiento en el campo de la educación bilingüe y la tecnología educativa. Además, se presenta un escenario de aprendizaje basado en la creación de un huerto escolar desde el área de Conocimiento del Medio, Natural, Social y Cultural como ejemplo práctico de la integración de las TIC en un entorno de aprendizaje bilingüe. (EN) This Master's Thesis (TFM) explores the effective integration of Information and Communication Technologies (ICT) within the framework of Content and Language Integrated Learning (CLIL). The aim of this TFM is to explore and analyze how to approach ICT as a learning tool to improve bilingual education, highlighting its importance from various perspectives, supported by current evidence, with the purpose of contributing to the advancement of knowledge in the field of bilingual education and educational technology. Additionally, a learning scenario is presented based on the creation of a school garden in the area of Natural, Social, and Cultural Environment as a practical example of ICT integration in a bilingual learning environment.
  • Ítem
    Integration of Service Learning and CLIL Methodology in Physical Education: A didactic proposal for improving English and Community Service.
    (Jaén: Universidad de Jaén, 2025-09-22) Martín Monreal, Lola; Rubio Alcalá, Fernando David; Universidad de Jaén. Filología Inglesa
    (ES) El presente Trabajo Fin de Máster ofrece una propuesta didáctica que incorpora diferentes metodologías para integrar el aprendizaje de una lengua extranjera como es el inglés en la asignatura de Educación Física (EF). Mediante el enfoque del Aprendizaje Integrado de Contenidos y Lenguas Extranjeras (AICLE), combinado con la metodología de Aprendizaje Servicio (ApS), se propone una unidad didáctica en la que los alumnos de 4o de ESO practicarán y se comunicarán en inglés impartiendo sesiones de entrenamiento a personas extranjeras de la tercera edad. A través de esta propuesta, se busca que los alumnos desarrollen competencias lingüísticas y habilidades sociales al interactuar en una residencia de personas mayores. Esta experiencia no solo beneficiará a los estudiantes en su proceso de aprendizaje, sino que también ofrecerá un valioso servicio a la comunidad. (EN) This Master's Thesis offers a teaching proposal that incorporates different methodologies to integrate the learning of a foreign language such as English in the subject of Physical Education (PE). Using the Content and Foreign Language Integrated Learning (CLIL) approach, combined with the Service Learning (S-L) methodology, a teaching unit is proposed in which 4th year ESO students practise and communicate in English by giving training sessions to foreign elderly people. Through this proposal, the students are expected to develop linguistic competences and social skills by interacting in a retirement home. This experience will not only benefit the students in their learning process, but will also offer a valuable service to the community.
  • Ítem
    A CLIL didactic proposal based on active methodologies and ICTs
    (Jaén: Universidad de Jaén, 2025-09-22) López Sánchez, Domingo Jesús; Juan de Dios, Martínez Agudo; Universidad de Jaén. Filología Inglesa
    (ES) Esta propuesta didáctica está basada en el enfoque CLIL, con el apoyo de metodologías activas y el uso de tecnologías de la información y la comunicación (TIC). Aprovechando las oportunidades que brindan las herramientas tecnológicas y las metodologías centradas en el estudiante, la propuesta tiene como objetivo mejorar tanto el aprendizaje de contenidos curriculares, así como el de una lengua extranjera, además de potenciar el desarrollo de ciertas habilidades y competencias clave para la sociedad actual como son el pensamiento crítico, el trabajo en equipo, la autonomía en el aprendizaje, la comunicación oral y escrita y la competencia digital. (EN) This didactic proposal is based on the CLIL approach, with the support of active methodologies and the use of information and communication technologies (ICT). Taking advantage of the opportunities provided by technological tools and student-centred methodologies, the proposal aims to improve both the learning of curricular content and that of a foreign language, as well as to enhance the development of certain key skills and competences for today's society such as critical thinking, teamwork, autonomy in learning, oral and written communication and digital competence.
  • Ítem
    A Bilingual Journey in Learning Logical Blocks for Early Childhood Education
    (Jaén: Universidad de Jaén, 2025-09-22) Figueredo-Ruiz, Natividad; Rendón Romero, Sara Isabel; Universidad de Jaén. Filología Inglesa
    (ES) Este Trabajo Fin de Máster explora la implementación del enfoque CLIL en la enseñanza de conceptos matemáticos a través de bloques lógicos para niños de 5 años. La metodología de la propuesta didáctica se basa en CLIL y el Aprendizaje Basado en Proyectos (ABP). A lo largo del proyecto, los alumnos aprenden sobre relaciones numéricas y clasificación mientras desarrollan habilidades lingüísticas en inglés, combinando actividades prácticas que promueven el aprendizaje activo. Se destaca la necesidad de métodos innovadores y efectivos en la educación infantil. Los resultados esperados muestran mejoras en la comprensión y uso del vocabulario matemático en inglés. (EN) This Master's Final Project explores the implementation of the CLIL approach in teaching mathematical concepts through logical blocks to 5-year-old children. The methodology of the teaching proposal is based on CLIL and project-based learning (PBL). Throughout the project, students learn about numerical relationships and classification while developing their English language skills, combining hands-on activities that promote active learning. The need for innovative and effective methods in early childhood education is highlighted. Expected outcomes show improvements in the understanding and use of mathematical vocabulary in English.
  • Ítem
    Using ICT Tools to Enhance the CLIL Methodology
    (Jaén: Universidad de Jaén, 2025-09-22) Acemel Muñoz, Ángela; Almazán Ruiz, Encarnación; Universidad de Jaén. Filología Inglesa
    (ES) Este Trabajo Fin de Máster estudia la relevancia y los principios de la metodología AICLE, haciendo un recorrido sobre sus orígenes y definiciones, analizando sus puntos fuertes y débiles. Para todo ello, las Tecnologías de la Información y Comunicación desempeñan una función esencial favoreciendo y facilitando su puesta en práctica. No obstante, es necesario conocer sus riesgos y desafíos, así como la implementación correcta para lograr éxito en el método AICLE. Todo ello se pone en práctica en la propuesta educativa, partiendo de un reto, para favorecer la motivación del alumnado, empleando diversas herramientas digitales, para cumplir con el principal objetivo de dicho trabajo, que pretende favorecer y aplicar el método AICLE, con ayuda de las TIC. Las actividades presentadas están divididas en diversas fases, respetando el desarrollo cognitivo del alumnado, con una metodología activa y participativa, en la que el alumnado es el protagonista de su proceso de aprendizaje. (EN) This Master’s Dissertation studies the importance and principles of the CLIL methodology, tracing its origins and definitions, and analyzing its strengths and weaknesses. Information and Communication Technologies (ICT) are essential in supporting and facilitating its implementation. However, it is crucial to understand its risks and challenges, as well as the correct implementation needed to succeed with the CLIL method. All of this is put into practice in the educational proposal, starting with a challenge to enhance student motivation, using various digital tools to achieve the main objective of this work, which is to promote and apply the CLIL method with the help of ICT. The activities presented are divided into various phases, respecting the students’ cognitive development, with an active and participatory methodology where students take center stage in their learning process.
  • Ítem
    Teaching literacy in CLIL
    (Jaén: Universidad de Jaén, 2025-09-22) Santamaria Betancourt, Cindy Nayibi; Pimentel Siqueira, Domingos Sávio; Universidad de Jaén. Filología Inglesa
    (ES) CLIL es una metodología para enseñar que surgió de programas de inmersión lingüística canadienses. Sin embargo, esta metodología aspira a formar a los estudiantes no solo en competencia lingüística sino en competencia cognitiva a través de la enseñanza de contenidos curriculares; es decir está metodología ambiciona a formar un alumnado integro. En este sentido, CLIL trabaja todas las habilidades del lenguaje. Sin embargo, en este trabajo se tratarán dos habilidades: la lectura y la escritura. Leer y escribir son dos habilidades esenciales en el desarrollo del ser humano. A través de la primera se adquiere el conocimiento, con la segunda este se expresa. Por ello es importante que desde los colegios se trabajen estas dos habilidades. En este trabajo, se hará una revisión de la documentación teórica existente sobre la adquisición de ambas competencias, esto incluye los estadios de aprendizaje y las diferentes metodologías para abordarlos, además de una propuesta. (EN) CLIL is a methodology for teaching additional languages like hat emerged from Canadian language immersion programmes. However, this methodology aims develop students’ both linguistic and cognitive competences through the teaching of curricular content; in other words, CLIL aims to train a well-rounded learner. In this sense, CLIL integrates and thus works on all language skills, but in this work, I will deal with two specific skills: reading and writing. Reading and writing are two essential skills in the development of human beings. Through the first one, knowledge is acquired, with the second one, knowledge is expressed in written form. Therefore, it is important that schools reinforce them positively. In this TFM, a review of the existing theoretical documentation on the acquisition of both competences is made, including the stages of learning and the different methodologies for approaching them. Then a small proposal will be presented.
  • Ítem
    Advancing in the integration of content and language in CLIL: A theoretical overview and practical proposal for professional development
    (Jaén: Universidad de Jaén, 2025-09-22) Sánchez González, Irene; Pérez Cañado, María Luisa; Universidad de Jaén. Filología Inglesa
    (ES) Este trabajo ofrece una aproximación teórica a la integración de lengua y contenidos en AICLE y a las creencias y formación del profesorado, mostrando que el lenguaje académico y la alfabetización disciplinar siguen desatendidos en las aulas. Tras analizar los elementos clave de una formación eficaz del profesorado y la situación de las escuelas bilingües andaluzas, proponemos un programa de formación de un año para promover un enfoque más integrado a través de la mejora de la conciencia lingüística del profesorado. Para ello, abogamos por un programa cíclico y colaborativo basado en géneros textuales, en el que se apoye al profesorado en el análisis del lenguaje de sus asignaturas, en su abordaje en clase y en la elaboración de materiales y actividades, y se observe su implementación. Por razones pedagógicas y prácticas, argumentamos que la red andaluza de Escuelas Oficiales de Idiomas sería ideal para llevar a cabo dicho programa. (EN) This dissertation provides a theoretical overview of the integration of language and content in CLIL classrooms and of content teachers’ beliefs and training, showing that academic language and subject- specific literacies remain largely neglected. Drawing on the literature on successful teacher training and on an analysis of the situation in Andalusian bilingual schools, we thus propose a year-long professional development scheme to promote a more integrated approach by improving teachers’ language awareness, primarily in the analyst domain. To this end, we advocate for a genre-based program with a cyclical, collaborative design in which teachers are supported in analyzing the language of their subjects, provided with a model of how to address linguistic demands, aided in devising materials and activities and observed as they implement them. For pedagogical and practical reasons, we argue that the Andalusian network of Official Language Schools would be the ideal institution to carry out such a program.
  • Ítem
    LEARNING ENGLISH THROUGH PHYSICAL EDUCATION: A SMASHBALL DIDACTIC PROPOSAL THROUGH SPORTS EDUCATION MODEL
    (Jaén: Universidad de Jaén, 2025-09-22) Ramos Ramos, Rafael; Martinez Marín, Natividad; Universidad de Jaén. Filología Inglesa
    (ES) La siguiente propuesta pretende mejorar los conocimientos y habilidades en inglés de nuestro alumnado, que se encuentran en el primer curso académico del Bachillerato, desde la asignatura de Educación Física. En este sentido, esta propuesta didáctica introduce el deporte del Smashball, una adaptación al voleibol creada en los Países Bajos, por su federación de voleibol, cuyo principal objetivo es hacer que los estudiantes experimenten por primera vez ese deporte de una manera más sencilla. Además, se va a desarrollar propuesta a través del Modelo de Educación Deportiva (MED), que trata de recrear una experiencia deportiva real en la escuela, permitiendo a los estudiantes vivir cómo es ser parte de un club deportivo. En este contexto, los estudiantes deben crear su propio club (escudo, equipaciones, canciones, etc.) y también desempeñar diferentes roles relacionados con los deportes (entrenador, árbitro, jugador, etc.) durante una temporada deportiva, todo integrado dentro del Aprendizaje Integrado de Contenidos y Lenguas Extranjeras (AICLE). (EN) The current proposal aims at improving the knowledge and skills in English of our students, who are in the first academic year of the Baccalaureate, through the subject of Physical Education. In this sense, this didactic proposal introduces the sport of Smashball, a volleyball adaptation created in the Netherlands, by their volleyball federation, whose main goal is to make the students experienced for the first time that sport in an easier way. Moreover, this proposal is going to be developed through the Sport Education Model (SEM), which tries to recreate a real sport experience in the school, allowing the students to experience how is to be a part of a sport club. In this context, students must create their own club (logo, kit, songs, etc.) and also play different roles related with sports (coach, referee, player, etc.) during a sport season, all integrated within a Content and Language Integrated Learning (CLIL) program.
  • Ítem
    PARKOUR THROUGH COOPERATIVE LEARNING IN PHYSICAL EDUCATION CLIL: A LEARNING SITUATION FOR SECONDARY EDUCATION STUDENTS IN A SCHOOL IN ANDALUSIA
    (Jaén: Universidad de Jaén, 2025-09-22) Quirantes López, Carla; San Isidro, Xabier; Universidad de Jaén. Filología Inglesa
    (ES) La integración de metodologías activas, como el aprendizaje cooperativo, en la asignatura de educación física, permite a los estudiantes prepararse para las necesidades y retos cambiantes de la sociedad actual. Además la incorporación de deportes urbanos, como el parkour, aumenta significativamente su motivación para participar en actividades físicas, mejorando su salud y sus hábitos activos. En este proyecto se propone una situación de aprendizaje denominada "Without Barriers", diseñada para alumnos de 2o de ESO en un centro escolar de la provincia de Granada en la comunidad autónoma de Andalucía, en la que, a través del aprendizaje cooperativo, se pretende integrar el parkour en un aula de Educación Física con un enfoque AICLE para mejorar el nivel de condición física de los alumnos, su capacidad de colaboración colaboración y resolución de problemas, facilitar la adquisición de competencias en lengua inglesa y promover el uso respetuoso y eficiente de los espacios urbanos para la actividad física. (EN) The integration of active methodologies such as cooperative learning in physical education enables students to prepare for the changing needs and challenges of today's society. In addition, the incorporation of urban sports, such as parkour, significantly increases their motivation to participate in physical activities, improving their health and active habits. This project proposes a learning situation called "Without Barriers" proposed for students in the 2nd year of ESO in a school in the province of Granada in the autonomous community of Andalusia, in which, through cooperative learning, the aim is to integrate parkour in a Physical Education classroom with a CLIL approach to improve the level of physical fitness of students, their collaboration and problem-solving skills, facilitate the acquisition of English language skills and promote respectful and efficient use of urban spaces for physical activity.
  • Ítem
    LET’S JUST DANCE: A LEARNING STUDENT-CENTRED LEARNING SITUATION FOR FIRST-YEAR SECONDARY STUDENTS IN A CLIL PHYSICAL EDUCATION SCENARIO
    (Jaén: Universidad de Jaén, 2025-09-22) Quesada Medina, Marina; San Isidro, Xabier; Universidad de Jaén. Filología Inglesa
    (ES) En el panorama educativo actual, la integración del Aprendizaje Integrado de Contenidos y Lenguas Extranjeras (AICLE) con metodologías centradas en el estudiante presenta un enfoque prometedor para abordar los desafíos de un mundo globalizado. Este trabajo de fin de máster, titulado explora el desarrollo de una situación de aprendizaje innovadora para estudiantes de primer curso de educación secundaria. Al centrarse en la danza como medio, esta propuesta busca mejorar tanto la educación física como la adquisición del idioma inglés a través de la expresión corporal. El trabajo detalla los objetivos, contenidos, actividades, recursos y criterios de evaluación de la situación de aprendizaje propuesta. Este trabajo contribuye a la innovación educativa al ofrecer un enfoque holístico y atractivo para el desarrollo integral del alumnado. (EN) In today’s educational outlook, the integration of Content and Language Integrated Learning (CLIL) with student-centered methodologies presents a promising approach to address the challenges of a globalized world. This master's dissertation explores the development of an innovative learning scenario for first-year secondary school students. By focusing on dance as a medium, this proposal aims to enhance both physical education and English language acquisition through body expression. The dissertation outlines the objectives, content, activities, resources, and evaluation criteria of the proposed learning scenario. This work contributes to educational innovation by offering a holistic and engaging approach to student development.
  • Ítem
    A CLIL learning situation for the development of intercultural competence
    (Jaén: Universidad de Jaén, 2025-09-22) Muños Cano, Julia; Fernández Costales, Alberto; Universidad de Jaén. Filología Inglesa
    (ES) Esta Tesis de Máster se centra en la "C de Cultura", el último bloque del marco de las 4C desarrollado por Coyle (2007) como base conceptual para el enfoque AICLE. Desde esta metodología de enseñanza, se diseña una propuesta didáctica para desarrollar la competencia intercultural del alumnado de 3o ciclo de Educación Primaria, contribuyendo así a formar aprendices competentes en el uso de la segunda lengua. Esta propuesta responde a dos de las demandas educativas actuales: favorecer el ajuste y la adaptación óptima de los estudiantes a la sociedad en la que viven y promover un aprendizaje significativo y contextualizado, en este caso, el aprendizaje de la lengua inglesa (que es a la vez medio de enseñanza y materia del currículo). Para desarrollar esta propuesta, investigaremos los fundamentos de la metodología AICLE, la llamada "Escuela Intercultural" y su papel en el currículo y la relación entre interculturalidad y la enseñanza de lenguas extranjeras, entre otros aspectos. (EN) This Master Thesis focuses on the 'C of Culture', the last building block of the 4C's framework developed by Coyle (2007) as a conceptual base for CLIL approach. Using this teaching methodology, a didactic proposal is designed to develop the intercultural competence of students in the 3rd cycle of Primary Education, an thus contributing to build competent learners in the use of the second language. This proposal mainly responds to two current educational demands: to favour the adjustment and optimal adaptation of students to the society in which they live and to promote meaningful and contextualised learning; in this case, the learning of the English language (which is both the means of instruction and a subject of the curriculum). In order to develop this proposal, we will investigate the foundations of CLIL methodology, the so-called "Intercultural School" and its role in the curriculum and the relationship between interculturalism and FLT, among other aspects.
  • Ítem
    A Different Way to Learn the Periodic Table: Creating a board game with the CLIL Method
    (Jaén: Universidad de Jaén, 2025-09-22) Moreno Bastida, Francisco Javier; Gail Demitroff, Anita; Universidad de Jaén. Filología Inglesa
    (ES) Una propuesta didáctica ha sido desarrollada y comprobada en una situación real en un aula de secundaria como propuesta para este trabajo final de máster. Esta propuesta está basada en un proyecto de física y química con alumnado de 2o ESO donde los alumnos desarrollan un juego de mesa para afianzar el conocimiento de la tabla periódica. Por lo tanto, los antecedentes teóricos surgieron a través del proceso de reflexión del docente a partir de esta experiencia de aula y de investigaciones posteriores. El fundamento teórico de esta unidad se haría más explícito y abarcaría el marco legislativo. Otras áreas teóricas incluyen el aprendizaje cooperativo y basado en competencias y, por supuesto, CLIL. Para la puesta en práctica se ha tenido en cuenta las asignaturas que forman parte del método CLIL en el centro educativo y la experiencia del profesorado en el uso del aprendizaje cooperativo. Para finalizar se expone otro proyecto realizado siguiendo la metodología CLIL y se enumeran las propuestas de mejora basándose en los resultados obtenidos (EN) A didactic proposal that had been developed and tested in a real classroom is the basis of this Master's Dissertation. This proposal is based on a project in which 2nd of ESO Chemistry students developed a game in which they reinforced their knowledge of the Periodic Table. Therefore, the theoretical background emerged through the reflection process of the teacher based on this classroom experience and further research. The theoretical underpinning of this unit would be made more explicit, embracing the legislative framework. Other theoretical areas include cooperative and competence- based learning and, of course, CLIL. For the implementation, the subjects that are part of the CLIL method in the educational center and the teachers' experience in the use of cooperative learning have been taken into account. Finally, another project carried out following the CLIL methodology is presented and the proposals for improvement are listed based on the results obtained