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https://hdl.handle.net/10953.1/23389
Title: | Can CLIL work for ‘special’ populations? A study to determine if a non-traditional approach to education serves the non-traditional student |
Authors: | Beasley, Amanda |
Dirección: | Machado Jiménez, Almudena |
Departamento: | Universidad de Jaén. Filología Inglesa |
Abstract: | (ES)El Aprendizaje Integrado de Contenidos y Lenguas Extranjeras (AICLE) es una metodología europea
innovadora que está centrada en el estudiante. AICLE es una respuesta no tradicional para combatir el aula
tradicional, y creo que su metodología podría ser eficaz con poblaciones no tradicionales que tienen
dificultades en el aula tradicional. AICLE se compone de teorías y estrategias que también se recomiendan
para poblaciones especiales, como individuos con Trastorno del Espectro Autista (TEA) e individuos con
Trastorno por Déficit de Atención e Hiperactividad (TDAH). Esta tesis explora las metodologías de estos tres
grupos y conecta las estrategias educativas utilizadas, tales como: instrucción centrada en el estudiante,
andamiaje, aprendizaje activo, aprendizaje basado en tareas y proyectos, enfoque comunicativo,
aprendizaje colaborativo y cooperativo, Taxonomía de Bloom, Teoría de la Inteligencia Múltiple, tecnología
educativa y currículo integrado. Mis resultados indican que AICLE es una metodología viable y
recomendable para estudiantes con TEA y TDAH. (EN)Content and Language Integrated Learning (CLIL) is a European methodology that is an innovative, student- centered approach to foreign language teaching. CLIL is a non-traditional answer to combat the traditional, outdated classroom and I believe that the CLIL Methodology could be effectively used with non-traditional populations that typically struggle in the traditional classroom. CLIL is composed of specific theories and classroom strategies that are also recommended for special populations, such as individuals with Autism Spectrum Disorder (ASD) and individuals with Attention-Deficit / Hyperactivity Disorder (ADHD). This dissertation explores the methodologies behind these three groups, connecting the educational strategies used, such as: student-centered instruction, scaffolding, active learning, task-based and project-based learning, communicative approach, collaborative and cooperative learning, Bloom’s Taxonomy, Multiple Intelligence Theory, educational technology, and integrated curriculum. My findings indicate that CLIL is a viable and recommendable approach to use in special education with special populations of students with ASD and ADHD. |
Issue Date: | 15-May-2024 |
Publisher: | Jaén: Universidad de Jaén |
Tipo de documento: | info:eu-repo/semantics/masterThesis |
Licencia de Acceso: | info:eu-repo/semantics/openAccess Atribución-NoComercial-SinDerivadas 3.0 España |
Licencia de Acceso - URI: | http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/es/ |
Appears in Collections: | Máster Interuniversitario en Enseñanza Bilingüe y Aprendizaje Integrado de Contenidos y Lenguas Extranjeras |
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