Percepciones de alumnos norteamericanos en contextos de inmersión lingüística en español: gramática y retroalimentación docente
Fecha
2017-09-23
Autores
Título de la revista
ISSN de la revista
Título del volumen
Editor
Jaén: Universidad de Jaén
Resumen
[ES] Este trabajo explora las creencias y percepciones de estudiantes de niveles educativos de Secundaria en un centro en
EE. UU donde se estudia español como segunda lengua. La investigación se centra en dos asepctos relevantes del
proceso de enseñanza y aprendizaje: 1) la retroalimentación que ofrece el profesor y 2) la importancia que los
alumnos conceden al conocimiento gramatical para comunicarse de forma eficiente. Asimismo, hemos explorado las
percepciones de los alumnos sobre el uso por parte de los docentes de un sistema de signos para ofrecer
retroalimentación metalingüística sobre trabajos escritos. Se llega a la conclusión de que, primero, los alumnos
otorgan una elevada importancia al conocimiento gramatical; segundo, piensan que sus docentes les ofrecen una
retroalimentación adecuada; por otra parte, identifican varias modalidades de retroalimentación docente positivas
para su aprendizaje y, finalmente, creen que las marcas de corrección suponen una ayuda en su proceso de
aprendizaje lingüístico.
[EN] This research explores beliefs and perceptions of middle school students from a school in the US where Spanish is taught as a second language. This project focuses on two crucial aspects during the teaching and learning process: feedback and the importance given by students to their own mastery of grammar. In addition, students´ perception in relation to a code (proofreading marks) used to give metalinguistic feedback was explored. After data collection (using questionnaires and interviews), it was concluded that students give great importance to grammar mastery, think their teachers offer adequate feedback, identify several modalities of feedback that facilitate learning, and believe that proofreading marks support their learning process.
[EN] This research explores beliefs and perceptions of middle school students from a school in the US where Spanish is taught as a second language. This project focuses on two crucial aspects during the teaching and learning process: feedback and the importance given by students to their own mastery of grammar. In addition, students´ perception in relation to a code (proofreading marks) used to give metalinguistic feedback was explored. After data collection (using questionnaires and interviews), it was concluded that students give great importance to grammar mastery, think their teachers offer adequate feedback, identify several modalities of feedback that facilitate learning, and believe that proofreading marks support their learning process.