Please use this identifier to cite or link to this item:
https://hdl.handle.net/10953.1/5341
Title: | ’Let me Tell you who I Am’ or Why and How the Students’ Identities and Worlds Should be Connected to the English Classroom |
Authors: | Bueno-Amaro, Joaquín |
Dirección: | Nieto-García, Jesús Manuel |
Departamento: | Universidad de Jaén. Filología Inglesa |
Abstract: | [ES] El presente trabajo propone la inclusión de las identidades, los contextos y las culturas del alumnado en la clase de inglés. El estudio se divide en dos partes para fundamentar la propuesta. La primera parte incluye el marco teórico que establece el razonamiento de este enfoque: análisis de la compleja red de relaciones entre identidad, lengua, cultura, y aprendizaje de lenguas; estudio de diferentes teorías motivacionales y cómo coinciden con esta propuesta; y exploración del mundo intercultural contemporáneo, Inglés como Lengua Internacional, y el desarrollo de la competencia intercultural. En la segunda parte habrá una aplicación más directa de la propuesta, profundizando en los enfoques comunicativos y del Inglés como Lengua Internacional, y en técnicas de enseñanza como la personalización y la localización. La guinda del pastel es una unidad didáctica de inglés en Escuelas Oficiales de Idiomas en España que epitomiza las ideas de la primera parte e ilustra las metodologías de la segunda, centrándose en la cultura gastronómica, recetas, y hábitos y restricciones de alimentación desde una perspectiva intercultural. [EN] This paper proposes including the students’ identities, backgrounds, and cultures in the English classroom. In order to bolster such proposal, the dissertation is divided into two parts. The first part concerns the theoretical framework that sets the rationale for this approach: analysis of the complex relational network between identity, language, culture and language learning; study of different motivational theories and how the proposal matches them; and exploration of current-day intercultural world, English as an International Language, and the need for the development of intercultural competence. In the second part, there will be a more direct application of the proposal, delving into Communicative Language Teaching, EIL approaches and specific teaching techniques like personalisation and localisation. The icing on the cake is a didactic unit for English at Official Language Schools in Spain that epitomises the ideas of the first part and illustrates the methodologies of the second part, centred on food culture, recipes, and eating habits and restrictions from an intercultural perspective. |
Keywords: | Lengua Extranjera |
Issue Date: | 21-Jul-2016 |
Publisher: | Jaén: Universidad de Jaén |
Tipo de documento: | info:eu-repo/semantics/masterThesis |
Licencia de Acceso: | info:eu-repo/semantics/restrictedAccess |
Appears in Collections: | Máster Universitario en Profesorado de Educación Secundaria Obligatoria y Bachillerato, Formación Profesional y Enseñanza de Idiomas |
Files in This Item:
NO SE HA AUTORIZADO la consulta de los documentos asociados
This item is protected by original copyright |
This item is licensed under a Creative Commons License