Creación y pilotaje de materiales transversales e interdisciplinares en lengua inglesa para trabajar la civilización y el arte en época prerromana y romana: reflexiones sobre mi participación en un proyecto de innovación docente.
Fecha
2016-06-13
Autores
Título de la revista
ISSN de la revista
Título del volumen
Editor
Jaén: Universidad de Jaén
Resumen
El presente trabajo se encuadra en un proyecto de innovación docente de la Universidad de Jaén que se ha llevado a
cabo en el curso 2015/2016.. Este proyecto de innovación docente se relaciona con el emplazamiento romano de
Cástulo como tema principal, además de tratar otros aspectos relacionados tales como el arte de la civilización
romana, la didáctica de la historia y educación patrimonial en Primaria y Secundaria, la relevancia del plurilingüismo,
así la elaboración de secuencias AICLE (Aprendizaje Integrado de Contenidos y Lenguas Extranjeras).
El proyecto comenzó mediante la realización de unas jornadas de formación, siguió con la compilación de un corpus
elaborado por los alumnos participantes mediante la búsqueda de páginas webs relacionadas la historia y el arte
romano y, en especial, en relación con Cástulo.
No obstante, en este trabajo me centraré en el diseño de la secuencia AICLE, su implementación en un aula de
Educación Primaria y de los resultados obtenidos en dicha implementación.
Palabras clave: AICLE, materiales, plurilingüismo, innovación, proyecto, corpus, Roma, Cástulo.
This piece of work is framed within a teaching innovation project of the University of Jaen carried out in the calendar year 2015/2016. This teaching innovation project is related to the Roman town of Cástulo as the main topic, and it addresses related issues such Roman art, the teaching of history and heritage education in primary and secondary schools, the importance of multilingualism and a the design of a CLIL (Content and Language Integrated Learning) didactic unit. The first step of project was a training course, which was followed by the compilation of a corpus of Roman art and history, with a focus on Cástulo, by the students participating in it. In this End of Bachelor Degree Project I focus on the design of an AICLE didactic unit, its implementation in a primary school classroom and the results obtained through its implementation. Keywords: AICLE, materials, multilingualism, innovation, project, corpus, Rome, Cástulo.
This piece of work is framed within a teaching innovation project of the University of Jaen carried out in the calendar year 2015/2016. This teaching innovation project is related to the Roman town of Cástulo as the main topic, and it addresses related issues such Roman art, the teaching of history and heritage education in primary and secondary schools, the importance of multilingualism and a the design of a CLIL (Content and Language Integrated Learning) didactic unit. The first step of project was a training course, which was followed by the compilation of a corpus of Roman art and history, with a focus on Cástulo, by the students participating in it. In this End of Bachelor Degree Project I focus on the design of an AICLE didactic unit, its implementation in a primary school classroom and the results obtained through its implementation. Keywords: AICLE, materials, multilingualism, innovation, project, corpus, Rome, Cástulo.
Descripción
Palabras clave
Lengua extranjera: inglés