Esquemas metafóricos y unidades fraseológicas en la Trilogía rural de Federico García Lorca. Análisis y propuesta didáctica para 4.o ESO
Fecha
2024-10-30
Autores
García Vega, Laura
Título de la revista
ISSN de la revista
Título del volumen
Editor
Jaén: Universidad de Jaén
Resumen
(ES)El alumnado de Educación Secundaria Obligatoria necesita estrategias didácticas efectivas que
estimulen la apreciación por la belleza y el significado profundo de la literatura. En este contexto,
este trabajo se centra en la figura de Federico García Lorca, uno de los autores más destacados
de la literatura española del siglo XX. El estudio se adentra en el análisis de la fraseología y las
metáforas presentes en la Trilogía rural de Lorca, examinando cómo estas figuras retóricas
contribuyen a la riqueza estilística y emocional de sus textos. Además del análisis literario, se
presenta una propuesta didáctica diseñada específicamente para estudiantes de 4o de ESO,
siguiendo la metodología del Aprendizaje Basado en Proyectos, y cuya finalidad es proporcionar a
los estudiantes una experiencia educativa integral y significativa.
(EN)Secondary Education students need effective didactic strategies that foster appreciation for the beauty and profound meaning of literature. In this context, this work focuses on the figure of Federico García Lorca, one of the most prominent authors of 20th-century Spanish literature. The study delves into the analysis of phraseology and metaphors present in Lorca’s Trilogía rural, examining how these rhetorical figures contribute to the stylistic and emotional richness of his texts. In addition to the literary analysis, a didactic proposal specifically designed for 4th year ESO students is presented, following the methodology of Project-Based Learning (PBL), aimed at providing students with a comprehensive and meaningful educational experience.
(EN)Secondary Education students need effective didactic strategies that foster appreciation for the beauty and profound meaning of literature. In this context, this work focuses on the figure of Federico García Lorca, one of the most prominent authors of 20th-century Spanish literature. The study delves into the analysis of phraseology and metaphors present in Lorca’s Trilogía rural, examining how these rhetorical figures contribute to the stylistic and emotional richness of his texts. In addition to the literary analysis, a didactic proposal specifically designed for 4th year ESO students is presented, following the methodology of Project-Based Learning (PBL), aimed at providing students with a comprehensive and meaningful educational experience.
Descripción
Palabras clave
Español para extranjeros