Please use this identifier to cite or link to this item:
https://hdl.handle.net/10953.1/24845
Title: | “The Use of Film Studies in An EFL Classroom. Harry Potter and the Philosopher’s Stone: A Didactic Proposal” |
Authors: | López González, María del Mar |
Dirección: | Garrido Hornos, María del Carmen |
Departamento: | Universidad de Jaén. Filología Inglesa |
Abstract: | [ES] Esta propuesta didáctica se ha orientado a la aplicación de la literatura y las adaptaciones fílmicas en una clase de
Inglés como Lengua Extranjera (EFL) de cuarto curso de Educación Secundaria Obligatoria.
Para tal fin, se han definido los conceptos de la literatura y cine y se han enumerado las similitudes y diferencias
más relevantes entre ambas disciplinas. Posteriormente, se ha descrito la evolución de las adaptaciones fílmicas a lo
largo de la historia y se han analizado las ventajas e inconvenientes de su empleo en el ámbito educativo.
Para la dimensión práctica del estudio, se ha utilizado Harry Potter y la Piedra Filosofal (J. K. Rowling, 1997) y su
correspondiente adaptación fílmica (Christopher Columbus, 2001). Ambos discursos –atractivos y familiares para
nuestro público meta– han sido empleados como elementos de trabajo en lo que hemos denominado “Harry Potter’s
Week”: cuatro sesiones didácticas y un proyecto final han sido diseñados teniendo en cuenta el número de estudiantes
de la clase, las condiciones del aula, los contenidos lingüísticos incluidos en la propuesta y el vocabulario específico
de la temática presentada.
Una vez organizados y preparados todos los materiales necesarios para su implantación en el aula de EFL, se
han extraído las conclusiones finales y se han indicado las limitaciones encontradas durante su diseño y su posterior
puesta en práctica. [EN] This didactic proposal has been oriented towards the application of literature and film adaptations in an English as a Foreign Language (EFL) class in the fourth year of Compulsory Secondary Education. To this end, the concepts of literature and film have been defined and the most relevant similarities and differences between the two disciplines have been listed. Subsequently, the evolution of film adaptations throughout history have been described and the advantages and disadvantages of their use in education have been analysed. For the practical dimension of the study, Harry Potter and the Philosopher's Stone (J. K. Rowling, 1997) and its corresponding film adaptation (Christopher Columbus, 2001) have been used. Both discourses –attractive and familiar to our target audience– have been established as working elements in what we have called "Harry Potter's Week": four didactic sessions and a final project have been designed taking into account the number of students in the class, the classroom conditions, the linguistic contents included in the proposal and the specific vocabulary of the subject matter presented. Once all the necessary materials had been organised and prepared for implementation in the EFL classroom, the final conclusions were drawn and the limitations encountered during the design and subsequent implementation were indicated. |
Issue Date: | 24-Sep-2024 |
Publisher: | Jaén: Universidad de Jaén |
Tipo de documento: | info:eu-repo/semantics/masterThesis |
Licencia de Acceso: | info:eu-repo/semantics/openAccess Atribución-NoComercial-SinDerivadas 3.0 España |
Licencia de Acceso - URI: | http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/es/ |
Appears in Collections: | Máster Universitario en Online en English Studies (OMiES)/ Estudios Ingleses |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
Lopez_Gonzalez_MariadelMar_MD_2022.pdf | 1,91 MB | Adobe PDF | View/Open |
This item is protected by original copyright |
This item is licensed under a Creative Commons License