Please use this identifier to cite or link to this item:
https://hdl.handle.net/10953.1/23524
Title: | PROMOTING MENTAL WELL-BEING THROUGH SOCIAL MEDIA AND LEARNING PLATFORMS IN EFL TEACHING |
Authors: | GONJAR VERDEJO, ANTONIO |
Dirección: | RASCÓN MORENO, DIEGO |
Departamento: | Universidad de Jaén. Filología Inglesa |
Abstract: | (ES)Con el rápido desarrollo tecnológico de los últimos años y la popularidad creciente de las redes
sociales en la sociedad actual, surge la necesidad de investigar si este tipo de aplicaciones
pueden ser utilizadas con fines educativos. Son cada vez más los investigadores que han
realizado estudios sobre cómo aplicaciones como Instagram, TikTok o Twitter pueden ayudar a
mejorar la motivación y el rendimiento académico del alumnado. En concreto, ha sido el campo
de la enseñanza de lenguas extranjeras el que ha mostrado mayor interés por saber si estas
aplicaciones funcionarían en una clase de idiomas. Por ello, el presente Trabajo de Fin de Máster
tiene como objetivo continuar con dicha investigación, añadiendo el uso de nuevas aplicaciones
como Spotify o YouTube y las plataformas de aprendizaje como Educaplay, Edpuzzle, Nearpod y
Quizizz en la enseñanza de la lengua inglesa. Para tal fin, en la primera parte de este documento,
se ha realizado un estudio del potencial de las redes sociales, analizando sus ventajas y
desventajas, y sus posibles funciones como herramientas educativas. A continuación, se ha
diseñado una propuesta didáctica innovadora para 3o de la Enseñanza Secundaria Obligatoria
(ESO) en la que se proponen una serie de actividades que requieren el uso de estas redes sociales
y herramientas digitales para promover el aprendizaje del idioma, haciendo hincapié en el uso
responsable de las redes sociales y la importancia de la salud mental. (EN)With the increasing technological development of recent years and the growing popularity of social networks in today's society, there is a need to investigate whether these types of applications can be used for educational purposes. More and more researchers have studied how applications such as Instagram, TikTok or Twitter can improve students' motivation and academic performance. Specifically, the field of foreign language teaching has exhibited a significant interest in determining the viability of integrating these applications into language classrooms. This Master's Dissertation aims to continue this research by analysing the possible educational implications of new applications such as Spotify or YouTube and learning platforms such as Educaplay, Edpuzzle, Nearpod and Quizizz in English language teaching. To this end, in the first part of this document, a study of the potential of social networks has been carried out, analysing their advantages and disadvantages and their possible functions as educational tools. Subsequently, an innovative didactic proposal has been designed for the 3rd Enseñanza Secundaria Obligatoria (ESO) (“compulsory secondary education”) classroom with a series of activities that require using these social networks and learning platforms to enhance language learning, emphasising the responsible use of social networks and the importance of mental health. |
Issue Date: | 27-May-2024 |
Publisher: | Jaén: Universidad de Jaén |
Tipo de documento: | info:eu-repo/semantics/masterThesis |
Licencia de Acceso: | info:eu-repo/semantics/openAccess Atribución-NoComercial-SinDerivadas 3.0 España |
Licencia de Acceso - URI: | http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/es/ |
Appears in Collections: | Máster Universitario en Profesorado de Educación Secundaria Obligatoria y Bachillerato, Formación Profesional y Enseñanza de Idiomas |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
Gonjar Verdejo, Antonio_2016625_assignsubmission_file_-20240527T094730Z-001.zip | 6,08 MB | Unknown | View/Open |
This item is protected by original copyright |
This item is licensed under a Creative Commons License