Please use this identifier to cite or link to this item:
https://hdl.handle.net/10953.1/23520
Title: | An overview of the role of grammar in TEFL in Andalusia. The specific case of the past simple in the 3rd grade of CSE. |
Authors: | García-Pastor, Marta Inmaculada |
Dirección: | Casas Pedrosa, Antonio Vicente |
Departamento: | Universidad de Jaén. Filología Inglesa |
Abstract: | (ES)La enseñanza de la gramática ha generado polémica en el ámbito de la enseñanza de idiomas. En este contexto, este
TFM defiende la importancia de la gramática como punto clave en la adquisición del inglés y como herramienta para
mejorar las habilidades comunicativas. Además, se diseña una unidad didáctica que integra la gramática como eje
principal, pero siempre teniendo en cuenta la comunicación. Busca equilibrar la enseñanza explícita de las reglas
gramaticales con actividades prácticas que promuevan la implementación de esas reglas en contextos reales de
comunicación. La unidad didáctica propuesta se basará en enfoques y métodos actuales que estimulan la implicación
dinámica del alumnado y su desarrollo tanto en la competencia gramatical como en las habilidades comunicativas. El
objetivo final es demostrar que la enseñanza de la gramática puede ser eficaz y beneficiosa cuando se aborda de forma
equilibrada y se integra en un enfoque comunicativo más amplio. (EN)The instruction of grammar has been a subject of controversy in the field of language teaching. In this context, this master’s dissertation focuses on defending the importance of grammar as a key point in the area of EFL and as a tool to improve communication skills. In addition, a lesson plan that integrates grammar as the main focus is included, but always taking communication into account. It seeks to balance the explicit teaching of grammar rules with practical activities that promote the application of those rules in real communication situations. The lesson plan, designed for 3rd grade CSE students, is based on current approaches and methods that encourage the student’s active participation and their development both in grammatical competence and in communication skills. The ultimate goal is to demonstrate that grammar teaching can be effective and beneficial when approached in a balanced way and integrated into a broader communicative approach. |
Issue Date: | 27-May-2024 |
Publisher: | Jaén: Universidad de Jaén |
Tipo de documento: | info:eu-repo/semantics/masterThesis |
Licencia de Acceso: | info:eu-repo/semantics/openAccess Atribución-NoComercial-SinDerivadas 3.0 España |
Licencia de Acceso - URI: | http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/es/ |
Appears in Collections: | Máster Universitario en Profesorado de Educación Secundaria Obligatoria y Bachillerato, Formación Profesional y Enseñanza de Idiomas |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
García Pastor, Marta_2016582_assignsubmission_file_-20240527T083028Z-001.zip | 2,16 MB | Unknown | View/Open |
This item is protected by original copyright |
This item is licensed under a Creative Commons License