Please use this identifier to cite or link to this item:
https://hdl.handle.net/10953.1/23402
Title: | Rupi Kaur’s Poetry as a Meaningful Resource to Teach English as a Second Language: The Intersection between Literature, Ethical Values and the Service-Learning Approach. |
Authors: | Barea Palomo, Candela |
Dirección: | Caballero Aceituno, Yolanda |
Departamento: | Universidad de Jaén. Filología Inglesa |
Abstract: | (ES) Este estudio investiga los beneficios de la literatura en el aprendizaje de una segunda lengua,
concretamente el inglés, y explora cómo la metodología del Aprendizaje-Servicio puede ayudar a
incorporar la literatura en el aula. La literatura enseña valores esenciales para una sociedad justa,
mientras que el Aprendizaje-Servicio promueve el aprendizaje a través del servicio a la comunidad. La
investigación comienza con un marco teórico que examina los beneficios de la literatura y el
Aprendizaje-Servicio por separado, y luego explora las ventajas de combinarlos en el aula. El estudio se
centra en el análisis de las obras de Rupi Kaur, famosa poetisa canadiense, desde una perspectiva ética y
su repercusión en el interés de los estudiantes por aprender una lengua extranjera. Además, este
estudio contiene un banco de recursos en el que se explica cómo se podrían trabajar factores
lingüísticos y éticos a través de las obras literarias de Rupi Kaur. Este análisis se enmarca en un proyecto
de Aprendizaje-Servicio, que aborda los Objetivos de Desarrollo Sostenible. En general, el estudio
destaca los beneficios de integrar la literatura y el Aprendizaje Servicio en el aprendizaje de idiomas, con
especial atención a las obras de Rupi Kaur y sus valores éticos. (EN) This study investigates the benefits of literature in learning a second language, specifically English, and explores how the Service-Learning methodology can assist in accorporating literature in the classroom. Literature teaches essential values for a fair society, while Service-Learning promotes learning trough community service. The research begins with a theoretical framework, examines the benefits of literature and Service-Learning separately, and then explores the advantages of combining them in the classroom. The study focuses on analysing the works of Rupi Kaur, a famous Canadian poet, from an ethical perspective and their impact on students’ interest in learning a foreign language. Additionally, a resource bank is created using Kaur’s poems, analysing them linguistically and ethically. The research is framed within a Service-Learning project, addressing Sustainable Development Goals. Overall, the study emphasizes the benefits of integrating literature and Service-Learning in language learning, with a particular focus on Rupi Kaur’s works and their ethical values. |
Issue Date: | 16-May-2024 |
Publisher: | Jaén: Universidad de Jaén |
Tipo de documento: | info:eu-repo/semantics/masterThesis |
Licencia de Acceso: | info:eu-repo/semantics/openAccess Atribución-NoComercial-SinDerivadas 3.0 España |
Licencia de Acceso - URI: | http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/es/ |
Appears in Collections: | Máster Universitario en Online en English Studies (OMiES)/ Estudios Ingleses |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
Barea_Palomo_Candela_MD_2022.pdf | 1,5 MB | Adobe PDF | View/Open |
This item is protected by original copyright |
This item is licensed under a Creative Commons License