Please use this identifier to cite or link to this item: https://hdl.handle.net/10953.1/17862
Title: TASK -BASED LEARNING THROUGH CLIL IN BIOLOGY AND GEOLOGY ( 4 th ESO). A DIDACTIC PROPOSAL
Authors: Infantes González, Álvaro
Dirección: Plata Luque, Carmen
Departamento: Universidad de Jaén. Filología Inglesa
Abstract: [ES] En este TFM, se ha diseñado una propuesta didáctica para mostrar el gran potencial de integrar AICLE y el Aprendizaje Basado en Tareas. En concreto, se presenta la unidad didáctica “El ser humano y el medio ambiente”, para Biología y Geología en el 4o curso de ESO. En la primera parte se realiza una revisión bibliográfica sobre el concepto de Aprendizaje Basado en Tareas y sus principales características, y sobre su relación con el enfoque AICLE, según los estudios publicados. En la segunda parte se describe la propia unidad didáctica. Esta abarca contenidos relacionados con los recursos naturales, el impacto humano en el medio ambiente, la gestión de residuos o el desarrollo sostenible. Se proponen diversas actividades para ejemplificar el Aprendizaje Basado en Tareas en el aula AICLE, con énfasis en contextos de la vida real; por ejemplo, el cálculo de la huella ecológica o un debate sobre ciudades sostenibles.
[EN] In this Master’s Dissertation, a CLIL didactic proposal has been designed to show the great potential of integrating CLIL and Task-based Learning (TBL). Particularly, a didactic unit entitled “Human beings and the environment” is presented, to be applied in Biology and Geology, in the 4th year of Compulsory Secondary Education. In the first part, a literature review is given on TBL concept and its main features,strategies and techniques, assets and pitfalls, and on how it is related to CLIL, according to published studies in this field. In the second part, the designed didactic unit itself is described. It is divided into different sections, covering contents related to natural resources, human impact on the environment, waste management or sustainable development. Varied activities are proposed to exemplify TBL in the CLIL classroom, with emphasis to real-life concerns and objectives, such as ecological footprint calculation or a debate about sustainable cities.
Issue Date: 2-Jun-2022
Publisher: Jaén: Universidad de Jaén
Tipo de documento: info:eu-repo/semantics/masterThesis
Licencia de Acceso: info:eu-repo/semantics/openAccess
Atribución-NoComercial-SinDerivadas 3.0 España
Licencia de Acceso - URI: http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/es/
Appears in Collections:Máster Interuniversitario en Enseñanza Bilingüe y Aprendizaje Integrado de Contenidos y Lenguas Extranjeras

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
5-MA Thesis-AIG.pdf1,28 MBAdobe PDFView/Open


This item is protected by original copyright