Please use this identifier to cite or link to this item:
https://hdl.handle.net/10953.1/17621
Title: | Bullying, Ciberbullying y Acoso escolar LGBT. Una revisión bibliográfica |
Authors: | Ramírez López, Amparo |
Dirección: | Espinosa Fernández, Lourdes |
Departamento: | Universidad de Jaén. Psicología |
Abstract: | [ES] En este trabajo se pretendió realizar una revisión bibliográfica acerca del bullying, ciberbullying y
acoso escolar LGBT. En primer lugar, se conocerá el concepto de bullying y las partes integrantes,
una vez contextualizado el término, se hará hincapié en conocer el ciberbullying, y sus
manifestaciones, ya que, debido al temprano acceso a las tecnologías, se convierte en un tipo de
acoso más peligroso y más difícil de detectar que el acoso tradicional. En segundo lugar, se
procederá a analizar distintos estudios que otorgan una visión amplia de la epidemiología del
acoso y del ciberbullying. Por último, se conocerá un tipo de acoso característico dirigido
únicamente a una parte del alumnado, es decir, el acoso LGBT. Con este modelo de acoso, los
jóvenes podrían adquirir más riesgo de sufrir violencia escolar por su condición sexual no
normativa. El principal objetivo ha sido conocer en profundidad el acoso escolar para su
prevención, identificación de factores de riesgo e intervención. [EN] The aim of this paper was to carry out a literature review about bullying, cyberbullying and LGBT bullying. Firstly, we will know the concept of bullying and its constituent parts, once the term is contextualised, we will focus on cyberbullying and its manifestations, since, due to the early access to technologies, it becomes a more dangerous and more difficult to detect type of bullying than traditional bullying. Secondly, we will proceed to analyse different studies that provide a broad view of the epidemiology of bullying and cyberbullying. Finally, a characteristic type of bullying that targets only part of the student body, namely LGBT bullying, will be discussed. With this model of bullying, young people could acquire more risk of suffering school violence because of their non-normative sexual condition. The main objective has been to gain an in-depth knowledge of bullying in order to prevent it, identify risk factors and intervention. |
Keywords: | Educación |
Issue Date: | 18-Apr-2022 |
Tipo de documento: | info:eu-repo/semantics/bachelorThesis |
Licencia de Acceso: | info:eu-repo/semantics/openAccess Atribución-NoComercial-SinDerivadas 3.0 España |
Licencia de Acceso - URI: | http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/es/ |
Appears in Collections: | Grado en Psicología |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
RAMREZ_LPEZ_AMPARO_TFG_Psicologa.pdf | 471,54 kB | Adobe PDF | View/Open |
This item is protected by original copyright |
This item is licensed under a Creative Commons License