Please use this identifier to cite or link to this item:
https://hdl.handle.net/10953.1/13086
Title: | Implementation of attention to diversity in CLIL: Attention to students with autism |
Authors: | Galiano-Carrión, Miryam |
Dirección: | Casas Pedrosa, Antonio V. |
Departamento: | Universidad de Jaén. Filología Inglesa |
Abstract: | [ES]Este Trabajo Fin de Máster (TFM) se centra en un tema que actualmente genera un gran interés: la atención a la diversidad en el Aprendizaje Integrado de Contenidos y Lenguas Extranjeras (AICLE). Su principal objetivo es presentar un ejemplo de programación didáctica dirigida a un estudiante con autismo, al mismo tiempo que se explican los diferentes tipos de adaptaciones que el alumnado con este diagnóstico puede necesitar para aprender un idioma extranjero. Primero, se definen los términos “atención a la diversidad” y “necesidades educativas especiales”. Después, las principales características de un trastorno específico como es el autismo son analizadas. Finalmente, se explican las necesidades que presenta el alumnado con autismo en un aula bilingüe. Además, todas estas ideas se ejemplificarán a través de la precitada unidad didáctica diseñada para el área de Ciencias Naturales y
un nivel curricular de primer ciclo de Educación Primaria (EP). [EN]This Master’s Dissertation focuses on a topic of great interest at present, namely attention to diversity in Content and Language Integrated Learning (CLIL). Its main objective is to offer an example of programming a lesson plan for a student with autism as well as to explain the different types of adaptations that a child with that diagnosis may need when learning a Foreign Language (FL). Firstly, the concepts “attention to diversity” and “special educational needs” are defined. Then the main characteristics of a specific disorder such as autism are analysed. Finally, explanations about the needs presented by children with autism in a bilingual classroom are provided. Moreover, all these ideas will be illustrated by means of the above-mentioned lesson plan designed for the area of Natural Sciences and a curricular level of the 1st cycle of Primary Education (PE). |
Issue Date: | 18-Nov-2020 |
Tipo de documento: | info:eu-repo/semantics/masterThesis |
Licencia de Acceso: | info:eu-repo/semantics/openAccess Atribución-NoComercial-SinDerivadas 3.0 España |
Licencia de Acceso - URI: | http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/es/ |
Appears in Collections: | Máster Interuniversitario en Enseñanza Bilingüe y Aprendizaje Integrado de Contenidos y Lenguas Extranjeras |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
TFM Miryam Galiano Carrion.pdf | 586,35 kB | Adobe PDF | View/Open |
This item is protected by original copyright |
This item is licensed under a Creative Commons License