Pérez Cañado, María LuisaSánchez González, IreneUniversidad de Jaén. Filología Inglesa2025-09-222025-09-222025-09-22https://hdl.handle.net/10953.1/26636(ES) Este trabajo ofrece una aproximación teórica a la integración de lengua y contenidos en AICLE y a las creencias y formación del profesorado, mostrando que el lenguaje académico y la alfabetización disciplinar siguen desatendidos en las aulas. Tras analizar los elementos clave de una formación eficaz del profesorado y la situación de las escuelas bilingües andaluzas, proponemos un programa de formación de un año para promover un enfoque más integrado a través de la mejora de la conciencia lingüística del profesorado. Para ello, abogamos por un programa cíclico y colaborativo basado en géneros textuales, en el que se apoye al profesorado en el análisis del lenguaje de sus asignaturas, en su abordaje en clase y en la elaboración de materiales y actividades, y se observe su implementación. Por razones pedagógicas y prácticas, argumentamos que la red andaluza de Escuelas Oficiales de Idiomas sería ideal para llevar a cabo dicho programa. (EN) This dissertation provides a theoretical overview of the integration of language and content in CLIL classrooms and of content teachers’ beliefs and training, showing that academic language and subject- specific literacies remain largely neglected. Drawing on the literature on successful teacher training and on an analysis of the situation in Andalusian bilingual schools, we thus propose a year-long professional development scheme to promote a more integrated approach by improving teachers’ language awareness, primarily in the analyst domain. To this end, we advocate for a genre-based program with a cyclical, collaborative design in which teachers are supported in analyzing the language of their subjects, provided with a model of how to address linguistic demands, aided in devising materials and activities and observed as they implement them. For pedagogical and practical reasons, we argue that the Andalusian network of Official Language Schools would be the ideal institution to carry out such a program.engAttribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 Spainhttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/es/Enseñanza de lenguas5701.11Advancing in the integration of content and language in CLIL: A theoretical overview and practical proposal for professional developmentinfo:eu-repo/semantics/masterThesisinfo:eu-repo/semantics/openAccess