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https://hdl.handle.net/10953.1/3854
Title: | Creating immersion conditions for learning in English education |
Authors: | Tajuelo-Acebes, Irene |
Dirección: | Ortega-Cebreros, Ana-Mª |
Departamento: | Universidad de Jaén. Filología Inglesa |
Abstract: | The central topic of this dissertation is the teaching of English in pre-school education trying to create appropriate immersion conditions for English acquisition to take place. My project combines a theoretical and a practical approach in order to provide a comprehensive view of the most important methodological aspects to take into account when teaching English to very young learners, on the one hand, along with an illustration of how this process can be implemented in course planning and lesson planning, on the other hand. The theoretical part of this dissertation will offer a discussion of certain key issues to consider when teaching a foreign language to very young learners such as factors that contribute to create immersion contexts of learning, the characteristics of very young learners, the teacher’s role, the linguistic skills and components that young learners can develop, how to approach the planning of our teaching or resources and techniques that are likely to be successful when teaching a foreign language at this age. As an illustration of how all the previous theoretical aspects can be implemented, in the practice part of this project, I offer a planning proposal specifically conceived to teach English in the first cycle of pre-school education to students who are two years old. This planning proposal appears developed at different levels, from long-term planning to short-term planning. In consonance with this approach, this planning proposal exhibits, first, the most general aspects of the course; second, a more detailed planning proposal in which we are able to see the distribution of the different thematic units of the course per terms, along with a specification of the objectives, contents and activities for each of these thematic units; and third, a step-by-step planning of one of the thematic units of the course, in which we can see how the most important methodological issues to consider when teaching very young learners appear integrated. El tema central de este Trabajo Fin de Grado es la enseñanza del inglés en el primer ciclo de Educación Infantil intentando crear condiciones de inmersión que favorezcan la adquisición de la L2. Mi proyecto combina un enfoque teórico y un enfoque práctico con objeto de ofrecer una visión detallada de los aspectos metodológicos más importantes a tener en cuenta al introducir la enseñanza del inglés a una edad muy temprana, a la vez que una ejemplificación 4 de cómo este proceso puede desarrollarse en la planificación de un curso completo y de sus unidades didácticas. La parte teórica de este trabajo trata aspectos cruciales a considerar en la enseñanza de lenguas extranjeras a aprendices de edad temprana, tales como los factores que contribuyen a crear un ambiente de aprendizaje de inmersión lingüística, las características de los alumnos de centros infantiles, el papel del profesor, las destrezas y componentes comunicativos que los alumnos de estos centros pueden desarrollar, cómo enfocar la planificación del curso y de unidades didácticas y qué recursos y técnicas pueden ayudarnos a acometer la enseñanza de una lengua extranjera a este nivel. Con objeto de ilustrar cómo llevar a la práctica los aspectos teóricos previamente discutidos, en la parte práctica de este trabajo propongo una propuesta de planificación específicamente orientada para la enseñanza del inglés en el primer ciclo de Educación Infantil a niños de dos años. Dicha propuesta aparece desarrollada en tres niveles de concreción que tienen lugar desde la planificación a largo plazo hasta la planificación a corto plazo. En un primer nivel, dicha propuesta ofrece una visión de los aspectos más generales del curso. En un segundo nivel de concreción, se presenta una planificación más detallada en la que pueden verse la distribución de las distintas unidades temáticas por trimestres y una especificación de objetivos, contenidos y actividades para cada una de las unidades temáticas. Por último, en un tercer nivel de concreción, encontramos la planificación pormenorizada de una de las unidades temáticas del curso, en la que aparecen integrados los aspectos metodológicos más importantes a considerar en la enseñanza de lenguas a edad temprana. |
Issue Date: | 21-Jul-2016 |
Publisher: | Jaén: Universidad de Jaén |
Tipo de documento: | info:eu-repo/semantics/bachelorThesis |
Licencia de Acceso: | info:eu-repo/semantics/restrictedAccess |
Appears in Collections: | Grado en Estudios Ingleses |
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