Please use this identifier to cite or link to this item:
https://hdl.handle.net/10953.1/24847
Title: | Hidden Figures (2016): Literature, Values and the Fight against Gender Discrimination in the EFL Classroom |
Authors: | López-Salazar, Paloma |
Dirección: | Caballero Aceituno, Yolanda |
Departamento: | Universidad de Jaén. Filología Inglesa |
Abstract: | [ES] Las mujeres negras, particularmente las escritoras, siempre han sido propensas a ser doblemente
oprimidas por motivos de raza y de género, lo cual les dificulta el éxito profesional.
Este trabajo fin de máster presenta una propuesta didáctica que introduce la literatura en una clase de
Inglés como Lengua Extranjera (ILE) de 3o de ESO para enseñar el idioma mientras se transmiten valores
necesarios para confrontar el sexismo y racismo. La obra literaria Figuras Ocultas (2016), de la escritora
negra Margot Lee Shetterly, es el hilo conductor de la unidad didáctica llamada Revolutionary Black
Women que protagoniza esta propuesta.
Por tanto, este trabajo fin de máster destaca la viabilidad de la literatura como medio para educar a una
ciudadanía que respete los derechos humanos, aprecie las diferencias entre unos y otros, promueva la
igualdad y rechace la discriminación en la clase de ILE a través de la implementación de metodologías
activas. [EN] Black women, particularly writers, have always been likely to be doubly oppressed on the basis of both race and gender, which has hindered their professional success. The present master thesis puts forwards a didactic proposal that introduces literature in a third year of Compulsory Secondary School English as a Foreign Language class, in order to teach English language whilst transmitting ethical values needed to battle sexism and racism. The literary work Hidden Figures: The American Dream and the Untold Story of the Black Women Mathematicians Who Helped Win the Space Race (2016), written by Margot Lee Shetterly, is the conductive thread of the didactic unit of work entitled Revolutionary Black Women included in this proposal. This master dissertation highlights the viability of literature as a means of educating citizens who will respect human rights, appreciate differences among each other, promote equality and reject discrimination in the EFL class through the implementation of active methodologies. |
Issue Date: | 24-Sep-2024 |
Publisher: | Jaén: Universidad de Jaén |
Tipo de documento: | info:eu-repo/semantics/masterThesis |
Licencia de Acceso: | info:eu-repo/semantics/openAccess Atribución-NoComercial-SinDerivadas 3.0 España |
Licencia de Acceso - URI: | http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/es/ |
Appears in Collections: | Máster Universitario en Online en English Studies (OMiES)/ Estudios Ingleses |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
Lopez_Salazar_Paloma_MD_2022.pdf | 2,08 MB | Adobe PDF | View/Open |
This item is protected by original copyright |
This item is licensed under a Creative Commons License