Please use this identifier to cite or link to this item:
https://hdl.handle.net/10953.1/24608
Title: | Un paseo por Cádiz: una propuesta didáctica cultural en el aula de ELE |
Authors: | García Haro, Virginia |
Dirección: | Sánchez Morillas, Carmen María |
Departamento: | Universidad de Jaén. Filología Española |
Abstract: | [ES] El objetivo principal del presente Trabajo de Fin de Máster es el tratamiento de la realidad cultural
española a través del contexto sociocultural y urbano de Cádiz. Para ello vamos a diseñar una propuesta
didáctica dirigida a estudiantes austríacos de 16 y 17 años cuya lengua materna es el alemán. Los
alumnos, que cuentan con un nivel A2 de español, van a participar en un programa de inmersión
sociolingüística y cultural en la propia ciudad. En primer lugar, realizaremos una fundamentación teórica
sobre la importancia de la cultura en el aula de ELE. Apoyándonos en los datos teóricos, elaboraremos
una unidad didáctica basada en un enfoque comunicativo y por tareas, teniendo en cuenta los contenidos
y los objetivos establecidos por el Marco Común Europeo de Referencia para las Lenguas (2002) y el
Plan Curricular del Instituto Cervantes (2006). Como mediadores culturales de este proceso,
pretendemos que el alumno, al concluir la tarea final, presente una idea global de la cultura española y,
en concreto, de Cádiz, en diferentes ámbitos para hacerlos partícipes de las costumbres y tradiciones de
la ciudad. [EN] The main objective of this Master's Thesis is the treatment of the Spanish cultural reality through the socio-cultural and urban context of Cadiz. For this purpose, we are going to design a didactic proposal aimed at 16 and 17 year-old Austrian students whose mother tongue is German. The students, who have an A2 level of Spanish, will participate in a sociolinguistic and cultural immersion programme in the city itself. First of all, we will provide a theoretical background on the importance of culture in the ELE classroom. Based on the theoretical data, we will elaborate a didactic unit based on a communicative and task-based approach, taking into account the contents and objectives established by the Common European Framework of Reference for Languages (2002) and the Curricular Plan of the Cervantes Institute (2006). As cultural mediators in this process, our aim is that the student, at the end of the final task, will have a global idea of Spanish culture and, specifically, of Cádiz, in different areas in order to make them participate in the customs and traditions of the city. |
Issue Date: | 17-Sep-2024 |
Publisher: | Jaén: Universidad de Jaén |
Tipo de documento: | info:eu-repo/semantics/masterThesis |
Licencia de Acceso: | info:eu-repo/semantics/openAccess Atribución-NoComercial-SinDerivadas 3.0 España |
Licencia de Acceso - URI: | http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/es/ |
Appears in Collections: | Máster Universitario en Lengua Española y Literatura: Investigación y Aplicaciones Profesionales |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
GarcíaHartoVirginia_TFM_2022.pdf | 2,67 MB | Adobe PDF | View/Open |
This item is protected by original copyright |
This item is licensed under a Creative Commons License