Please use this identifier to cite or link to this item:
https://hdl.handle.net/10953.1/23391
Title: | A CLIL APPROACH TO THE TEACHING OF ARTS AND CRAFTS THROUGH COOPERATIVE LEARNING: A DIDACTIC PROPOSAL FOR 4TH YEAR OF PRIMARY EDUCATION |
Authors: | CHÁFER BENAVENT, BELÉN |
Dirección: | PIMENTEL SIQUEIRA, DOMINGOS SÁVIO |
Departamento: | Universidad de Jaén. Filología Inglesa |
Abstract: | (ES)El aprendizaje integrado de contenidos y lenguas (AICLE) se ha generalizado en entornos educativos de
todo el mundo por diversas razones: el inglés es considerado como la lengua vehicular para las
interacciones económicas, políticas y socioculturales; se cree que un inicio temprano favorece el
aprendizaje de una lengua extranjera; la instrucción CLIL se basa en experiencias innovadoras y
significativas; y la Unión Europea ha impulsado una política para que sus ciudadanos formen parte de una
sociedad multilingüe. CLIL coloca a los alumnos en el centro del aprendizaje y los anima a participar
activamente en la construcción de su propio conocimiento. El aprendizaje cooperativo promueve un
entorno de aprendizaje donde las habilidades, el pensamiento y la comunicación, y las relaciones entre
pares se desarrollan y mejoran trabajando en grupo. Este artículo presenta una propuesta didáctica sobre
la aplicación de CLIL y el Aprendizaje Cooperativo en el área de Educación Artística. (EN)Content and Language Integrated Learning (CLIL) has become widespread in educational environments all around the world due to diverse reasons: English is considered as the vehicular language for economic, political, and sociocultural interactions; it is believed that an early start favours the learning of a foreign language; CLIL instruction has its base on innovative and meaningful experiences; and the European Union has promoted a policy for its citizens to become part of a multilingual society. CLIL places learners in the centre of learning and encourages them to actively participate in the construction of their own knowledge. Cooperative learning promotes a learning environment where abilities, thinking and communication skills, and relationships among peers are developed and improved by working in groups. This paper presents a didactic proposal about the application of CLIL and Cooperative Learning in the area of Arts and Crafts. |
Issue Date: | 15-May-2024 |
Publisher: | Jaén: Universidad de Jaén |
Tipo de documento: | info:eu-repo/semantics/masterThesis |
Licencia de Acceso: | info:eu-repo/semantics/openAccess Atribución-NoComercial-SinDerivadas 3.0 España |
Licencia de Acceso - URI: | http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/es/ |
Appears in Collections: | Máster Interuniversitario en Enseñanza Bilingüe y Aprendizaje Integrado de Contenidos y Lenguas Extranjeras |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
Cháfer Benavent, Belén_2159565_assignsubmission_file_ChaferBenavent - MA Thesis.pdf | 43,83 MB | Adobe PDF | View/Open |
This item is protected by original copyright |
This item is licensed under a Creative Commons License