Please use this identifier to cite or link to this item:
https://hdl.handle.net/10953.1/17849
Title: | TASK-BASED LEARNING IN CLIL: A DIDACTIC PROPOSAL FOR NATURAL SCIENCE IN PRIMARY EDUCATION |
Authors: | Gonzalvo Briz, María |
Dirección: | Ortega Cebreros, Ana María |
Departamento: | Universidad de Jaén. Filología Inglesa |
Abstract: | [ES] Aprender un idioma extranjero es esencial para satisfacer las necesidades del mundo multicultural y
multilingüe en el que vivimos. En este contexto, el enfoque AICLE aparece como una solución para
aprender una asignatura de contenido a través de una lengua extranjera en Educación Primaria. En ese
sentido, la literatura sugiere incorporar otras metodologías de aprendizaje activo como el Aprendizaje
Basado en Tareas (ABT) en las clases de AICLE. Para ello, en primer lugar, se analizó el libro de texto AICLE
para comprobar si este material era adecuado a su contexto, un colegio público de Zaragoza. A la luz de
este análisis, se diseñó una propuesta didáctica integrada que combina AICLE y ABT superando las
limitaciones encontradas en el análisis. A continuación, se evaluaron los materiales diseñados. Los
resultados de esta evaluación ilustran cómo esta propuesta que combina AICLE y ABT puede mejorar la
competencia comunicativa del alumnado en la lengua extranjera y otras competencias clave descritas en
el currículo de Educación Primaria. [EN] Learning a foreign language is essential to meet the needs of our current multicultural and multilingual world. In this context, the CLIL approach appears as a solution to learn a content subject through a foreign language in Primary Education. In that regard, the literature suggests incorporating other active learning methodologies such as Task-Based Learning (TBL) into CLIL lessons. In order to do so, first, the CLIL textbook was analysed to check whether this material was adequate for its context, a state school in Zaragoza. In light of this analysis, an integrated didactic proposal combining CLIL and TBL was designed overcoming the limitations encountered in the analysis. Then, the designed materials were evaluated. The results of this evaluation illustrate how this proposal combining CLIL and TBL can improve learners’ communicative competence in the target language and the other key competences outlined in the Primary Education curriculum. |
Issue Date: | 1-Jun-2022 |
Publisher: | Jaén: Universidad de Jaén |
Tipo de documento: | info:eu-repo/semantics/masterThesis |
Licencia de Acceso: | info:eu-repo/semantics/openAccess Atribución-NoComercial-SinDerivadas 3.0 España |
Licencia de Acceso - URI: | http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/es/ |
Appears in Collections: | Máster Interuniversitario en Enseñanza Bilingüe y Aprendizaje Integrado de Contenidos y Lenguas Extranjeras |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
GonzalvoBriz-MA Thesis.pdf | 7,16 MB | Adobe PDF | View/Open |
This item is protected by original copyright |
This item is licensed under a Creative Commons License