Please use this identifier to cite or link to this item:
https://hdl.handle.net/10953.1/16608
Title: | «Hablas de aquí, hablas de allá». Una unidad didáctica sobre las lenguas y variedades lingüísticas de España |
Authors: | López Sánchez, Gabriel |
Dirección: | Contreras Izquierdo, Narciso Miguel |
Departamento: | Universidad de Jaén. Filología Española |
Abstract: | [ES] El presente trabajo consta de una unidad didáctica diseñada para el 2o de Educación Secundaria que
se implementará en el IES Pablo de Olavide, en La Carolina (Jaén). La temática de esta unidad, titulada
"Hablas de aquí, hablas de allá" son las lenguas y dialectos de España, con especial énfasis en el dialecto
andaluz, sus rasgos lingüísticos y su representación en producciones audiovisuales e informativos
regionales.
El trabajo también se divide en dos partes principales: por un lado, un fundamento epistemológico en
el que se definen los conceptos lingüísticos que conciernen a este trabajo y se realiza un marco teórico de
la teoría aplicada en la unidad; por otro lado, la propia unidad didáctica, en la que, en un total de 9
sesiones, intentaremos hacer reflexionar a nuestros alumnos sobre la riqueza lingüística y dialectal de
España y la situación del descrédito del dialecto andaluz. [EN] The present work consists of a didactic unit designed for the 2nd grade of Secondary Education which will be implemented at IES Pablo de Olavide, in La Carolina (Jaén). The theme of this unit, entitled "Hablas de aquí, hablas de allá" is the languages and dialects of Spain, with special emphasis on the Andalusian dialect, its linguistic features and its representation in audiovisual productions and regional news programmes. The work is also divided into two main parts: on the one hand, an epistemological foundation in which the linguistic concepts that concern this work are defined and a theoretical framework of the theory applied in the unit is carried out; on the other hand, the didactic unit itself, in which, in a total of 9 sessions, we will try to make our students reflect on the linguistic and dialectal richness of Spain and the situation of the discrediting of Andalusian dialect. |
Issue Date: | 17-Mar-2022 |
Publisher: | Jaén: Universidad de Jaén |
Tipo de documento: | info:eu-repo/semantics/masterThesis |
Licencia de Acceso: | info:eu-repo/semantics/openAccess Atribución-NoComercial-SinDerivadas 3.0 España |
Licencia de Acceso - URI: | http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/es/ |
Appears in Collections: | Máster Universitario en Profesorado de Educación Secundaria Obligatoria y Bachillerato, Formación Profesional y Enseñanza de Idiomas |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
LOPEZ SANCHEZ, GABRIEL_LENGUA CASTELLANA Y LITERATURA_TFM.pdf | 1,66 MB | Adobe PDF | View/Open |
This item is protected by original copyright |
This item is licensed under a Creative Commons License