Please use this identifier to cite or link to this item:
https://hdl.handle.net/10953.1/15081
Title: | A SERVICE-LEARNING PROPOSAL WITHIN A CLIL CLASSROOM IN PRIMARY EDUCATION |
Authors: | Caballero Aldunate, Irene |
Dirección: | Pérez Cañado, María Luisa |
Departamento: | Universidad de Jaén. Filología Inglesa |
Abstract: | [ES] El presente Trabajo Final de Máster tiene como objetivo principal poner de manifiesto los beneficios que supone la implementación de una unidad didáctica que combina CLIL y la metodología aprendizaje-
servicio. Para ello, en primer lugar, se desarrolla el marco teórico donde se profundiza en las características del CLIL y aprendizaje-servicio, los beneficios de su implementación de manera individual
en el proceso de enseñanza-aprendizaje y su puesta en práctica en España y Navarra. Posteriormente, se
diseña una propuesta didáctica que integra el aprendizaje-servicio dentro de un enfoque CLIL. Este
proyecto está dirigido a alumnos de 3o de primaria, los cuales satisfacen una necesidad social actual
originada por el COVID-19. Concretamente, los estudiantes ayudan a las personas mayores a realizar la
compra y a su entrega. Por último, la conclusión muestra que la implementación de esta propuesta
didáctica forma a estudiantes competentes y concienciados que se comprometen con su comunidad e
interactúan correctamente en un mundo globalizado. Es por ello que habilidades y valores relevantes
como el pensamiento crítico, la resolución de problemas, la empatía y la solidaridad son potenciados al
mismo tiempo que se domina una segunda lengua. [EN] The present MA dissertation has as a main aim to evidence the benefits obtained from the implementation of a didactic unit that combines CLIL and service-learning methodology. In order to do that, firstly, a theoretical framework is developed. It primarily focuses on the chief characteristics of CLIL and service-learning, their benefits when applying them individually into the teaching-learning process and its implementation in Spain and Navarre. Subsequently, a didactic proposal that integrates service- learning within the CLIL classroom is designed. This project is aimed at 3rd grade students of Primary Education and they are asked to meet a current societal need arisen due to COVID-19: helping elderly people when doing food shopping and its delivery. Last but not least, the conclusion shows that the implementation of this didactic proposal forms competent and concerned students that successfully engage in their community and correctly operate in this globalised world. Therefore, key skills and values such as critical thinking, problem solving, empathy and solidarity are enhanced, along with a mastery of the second language. |
Issue Date: | 22-Oct-2021 |
Publisher: | Jaén: Universidad de Jaén |
Tipo de documento: | info:eu-repo/semantics/masterThesis |
Licencia de Acceso: | info:eu-repo/semantics/openAccess Atribución-NoComercial-SinDerivadas 3.0 España |
Licencia de Acceso - URI: | http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/es/ |
Appears in Collections: | Máster Universitario en Online en English Studies (OMiES)/ Estudios Ingleses |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
Caballero_Aldunate_Irene_MD_2021.pdf | 800,5 kB | Adobe PDF | View/Open |
This item is protected by original copyright |
This item is licensed under a Creative Commons License