Please use this identifier to cite or link to this item: https://hdl.handle.net/10953.1/13814
Title: Mapping the terrain of practice: the teaching of mediation at the Official Language Schools in Andalucia.
Authors: Pino Pérez, Margarita
Dirección: Alonso Belmonte, Isabel
Departamento: Universidad de Jaén. Filología Inglesa
Abstract: [ES]La actividad de mediación lingüística se ha incluido recientemente en el currículo oficial de las Escuelas Oficiales de Idiomas (EEOOII) de Andalucía. En este contexto, este trabajo aborda la descripción de las prácticas docentes y metodológicas más frecuentes para el desarrollo de la mediación en las EEOOII andaluzas. Los datos proceden de las respuestas de 74 profesores a un cuestionario elaborado ad hoc y que se centra en su conocimiento sobre esta actividad de lengua, la frecuencia con la que realizan actividades de mediación, la combinación con las otras actividades de lengua, la inclusión de aspectos culturales y el diseño de actividades propias. Los resultados demuestran que los docentes conocen bien el significado de mediación, pero que no existe uniformidad en cuando a la puesta en práctica de dicha actividad. A partir de los resultados, se sugieren ideas para que la metodología empleada suponga una mejora de la competencia comunicativa.
[EN]Mediation has recently become a specific skill regulated in the curricula of Official Language Schools in Andalusia. Consequently, there is a lack of standardisation in the teaching methodologies employed. This dissertation aims to explore the real methodological practices displayed by foreign language teachers to promote linguistic mediation at the OLSs across Andalusia. With this aim in mind, a questionnaire was specifically designed and distributed among 74 foreign language teachers that would show their knowledge about mediation, the frequency of conducting mediation tasks in class, the prospective combination of mediation with the other mandatory language activities, the inclusion of cultural aspects and the designing of tasks. Findings show that, while the concept itself is well understood, mediation is still poorly implemented. Additionally, the lack of training makes the designing of suitable tasks a challenge. Some lines of action are suggested to improve the effectiveness of the methodological approaches for teaching mediation.
Keywords: Teaching English as a foreign language
Issue Date: 10-Feb-2021
Tipo de documento: info:eu-repo/semantics/masterThesis
Licencia de Acceso: info:eu-repo/semantics/openAccess
Atribución-NoComercial-SinDerivadas 3.0 España
Licencia de Acceso - URI: http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/es/
Appears in Collections:Máster Universitario en Online en English Studies (OMiES)/ Estudios Ingleses

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Pinos_Perez_Margarita_MD_2020.pdf5,87 MBAdobe PDFView/Open


This item is protected by original copyright