Please use this identifier to cite or link to this item:
https://hdl.handle.net/10953.1/13814
Title: | Mapping the terrain of practice: the teaching of mediation at the Official Language Schools in Andalucia. |
Authors: | Pino Pérez, Margarita |
Dirección: | Alonso Belmonte, Isabel |
Departamento: | Universidad de Jaén. Filología Inglesa |
Abstract: | [ES]La actividad de mediación lingüística se ha incluido recientemente en el currículo oficial
de las Escuelas Oficiales de Idiomas (EEOOII) de Andalucía. En este contexto, este
trabajo aborda la descripción de las prácticas docentes y metodológicas más frecuentes
para el desarrollo de la mediación en las EEOOII andaluzas. Los datos proceden de las
respuestas de 74 profesores a un cuestionario elaborado ad hoc y que se centra en su
conocimiento sobre esta actividad de lengua, la frecuencia con la que realizan
actividades de mediación, la combinación con las otras actividades de lengua, la
inclusión de aspectos culturales y el diseño de actividades propias. Los resultados
demuestran que los docentes conocen bien el significado de mediación, pero que no
existe uniformidad en cuando a la puesta en práctica de dicha actividad. A partir de los
resultados, se sugieren ideas para que la metodología empleada suponga una mejora de
la competencia comunicativa. [EN]Mediation has recently become a specific skill regulated in the curricula of Official Language Schools in Andalusia. Consequently, there is a lack of standardisation in the teaching methodologies employed. This dissertation aims to explore the real methodological practices displayed by foreign language teachers to promote linguistic mediation at the OLSs across Andalusia. With this aim in mind, a questionnaire was specifically designed and distributed among 74 foreign language teachers that would show their knowledge about mediation, the frequency of conducting mediation tasks in class, the prospective combination of mediation with the other mandatory language activities, the inclusion of cultural aspects and the designing of tasks. Findings show that, while the concept itself is well understood, mediation is still poorly implemented. Additionally, the lack of training makes the designing of suitable tasks a challenge. Some lines of action are suggested to improve the effectiveness of the methodological approaches for teaching mediation. |
Keywords: | Teaching English as a foreign language |
Issue Date: | 10-Feb-2021 |
Tipo de documento: | info:eu-repo/semantics/masterThesis |
Licencia de Acceso: | info:eu-repo/semantics/openAccess Atribución-NoComercial-SinDerivadas 3.0 España |
Licencia de Acceso - URI: | http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/es/ |
Appears in Collections: | Máster Universitario en Online en English Studies (OMiES)/ Estudios Ingleses |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
Pinos_Perez_Margarita_MD_2020.pdf | 5,87 MB | Adobe PDF | View/Open |
This item is protected by original copyright |
This item is licensed under a Creative Commons License