Please use this identifier to cite or link to this item:
https://hdl.handle.net/10953.1/13520
Title: | Fictional Dystopian Literature in the Spanish Secondary School Classroom |
Authors: | Milla Cabrera, Jesús |
Dirección: | Demetriou Demetriou, Eroulla |
Departamento: | Universidad de Jaén. Filología Inglesa |
Abstract: | [ES]Este TFM provee al lector y a otros profesores de inglés como lengua extranjera (TEFL) con un contexto histórico de la literatura de ciencia ficción distópica. Además, se introduce la literatura juvenil, y Divergente (2011) de Veronica Roth se señala como el título principal a tratar. Esta novela funciona como hilo conductor y tema alrededor del cual la Unidad Didáctica propuesta se construye. Siguiendo el estado de la cuestión, algunas metodologías y tendencias de TEFL tales como el aprendizaje cooperativo y colaborativo, o el aprendizaje basado en tareas, son presentadas antes de avanzar hacia la aplicación didáctica. Después de llevar a cabo varias sesiones principalmente literarias, la intención principal y el resultado esperado es que los estudiantes se puedan beneficiar de esta experiencia; de ahí que aprendan algo de cultura moderna, fomentando la importancia de una segunda lengua para poder sentirse identificados con creencias y costumbres ajenas. [EN]This Master’s thesis provides the reader and other TEFL teachers with a historical background of Fictional Dystopian Literature from the 20th century up to the present day. Besides, Young Adult (YA) literature is introduced, and Divergent (2011) by Veronica Roth is highlighted as the principal title discussed in these pages. This novel functions as a common thread and topic around which the proposed Didactic Unit is built. Following the State of the Art, some Foreign Language Teaching methodologies and trends such as Cooperative and Collaborative Learning or Task Based Learning (TBL) are presented before moving forward to the didactic application itself. After carrying out several literature-driven lessons, the main intention and expected result is that the students could benefit from this experience; hence learning some modern culture, fostering their concern about the importance of a second language (L2) as a way of relating to others’ beliefs and customs. |
Keywords: | INGLES |
Issue Date: | 14-Jan-2021 |
Tipo de documento: | info:eu-repo/semantics/masterThesis |
Licencia de Acceso: | info:eu-repo/semantics/openAccess Atribución-NoComercial-SinDerivadas 3.0 España |
Licencia de Acceso - URI: | http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/es/ |
Appears in Collections: | Máster Universitario en Profesorado de Educación Secundaria Obligatoria y Bachillerato, Formación Profesional y Enseñanza de Idiomas |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
Milla_Cabrera_Jess_TFM_Ingls.pdf | 2,21 MB | Adobe PDF | View/Open |
This item is protected by original copyright |
This item is licensed under a Creative Commons License