Please use this identifier to cite or link to this item:
https://hdl.handle.net/10953.1/13451
Title: | Creatividad y mandalas en la pintura mural |
Authors: | Enamorado-Mengíbar, Gloria M. |
Dirección: | Horno López, Antonio Torres González-Ortega, Javier |
Departamento: | Universidad de Jaén. Didáctica de la Expresión Musical, Plástica y Corporal |
Abstract: | [ES]Este TEM aborda el tema de la importancia del fomento de la creatividad en la E.S.O., más concretamente en alumnos de 4o curso.
El trabajo consta de dos partes: una parte teórica donde se investigará la importancia del desarrollo de la creatividad en los alumnos durante la etapa educativa. Además, se explicará la introducción y adaptación de los mandalas como práctica artística para fomentar la creatividad y se expondrá brevemente la historia de la pintura mural, su contexto y las posibilidades de esta técnica en la Secundaria Obligatoria.
En la parte teórica, se propone un proyecto didáctico cuya metodología se basa en los contenidos desarrollados en la primera parte de la investigación. El proyecto se trabajará a través de un aprendizaje basado en proyectos que culminará con la realización de una pintura mural realizada con mandalas en un espacio del centro educativo. [EN]This Master's Degree Work (TFM) adresses the issue of the importance of promoting creativity in Compulsory Secondary Education, more specifically en in 4th E.S.O. students. The work consists of two parts: a theoretical part anda a practical part. The theoretical part will investigate the importance of the deveopment of creativity in students in the educational stage. In addition, the introducction and adaption of mandalas as an artistic practice to encourage creativity will be explained. Also, another section will be developed where the history of mural painting will be briefly expounded, its current context and the possibilities of this technique in Compulsory High School. In the practical part, a didactic Project is proposed whose methodology is base on the content developed in the first part of the research. This project wil be worked through Project-based-learning (ABP) where students are the protagonist of their education. To do this, the will carry out different activities to start world of mandalas to finish, collaboratively, with the realization of a mural in a space of the educational center. |
Keywords: | Dibujo |
Issue Date: | 16-Dec-2020 |
Tipo de documento: | info:eu-repo/semantics/masterThesis |
Licencia de Acceso: | info:eu-repo/semantics/openAccess Atribución-NoComercial-SinDerivadas 3.0 España |
Licencia de Acceso - URI: | http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/es/ |
Appears in Collections: | Máster Universitario en Profesorado de Educación Secundaria Obligatoria y Bachillerato, Formación Profesional y Enseñanza de Idiomas |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
ENAMORADO_MENGBAR_GLORIAMARA_TFM_DIBUJO_IMAGEN_Y_ARTES_PLSTICAS.pdf | 4,19 MB | Adobe PDF | View/Open |
This item is protected by original copyright |
This item is licensed under a Creative Commons License