Please use this identifier to cite or link to this item:
https://hdl.handle.net/10953.1/13065
Title: | Language Assistant collaboration in bilingual programmes. How to make CLIL lessons productive. |
Authors: | Cuesta Ramírez, María Teresa |
Dirección: | Ortega Cebreros, Ana María |
Departamento: | Universidad de Jaén. Filología Inglesa |
Abstract: | [ES]La exitosa implantación de la metodología AICLE en un centro bilingüe requiere una sólida estructura de conexión,
colaboración y coordinación entre las partes implicadas, especialmente entre profesores de idiomas, profesores de
materias no lingüísticas y coordinadores bilingües. El presente estudio tiene como objetivo principal recabar las
percepciones de los agentes previamente mencionados en relación a la colaboración y coordinación entre las
distintas partes para conseguir clases más productivas. La metodología seguida ha sido el envío de cuestionarios
mixtos, basados en preguntas cerradas y abiertas. Los resultados de este estudio muestran las áreas con un mayor
potencial de mejora, las cuales nos permiten a su vez formular diversas recomendaciones con el fin de conseguir
clases más productivas tanto para los profesores como para los alumnos. El estudio se ha llevado a cabo
principalmente en la Comunidad de Andalucía y en centros con metodología bilingüe AICLE. [EN]The success of CLIL implementation in bilingual schools requires a strong structure of connection, coordination and collaboration between all the stakeholders involved in the programme, especially among language assistants, language teachers, content teachers and bilingual coordinators. The main aim of this study is to collect the perceptions of the previous agents in relation to the collaboration and coordination among the different participants, in order to achieve more productive lessons. The methodology followed has been mixed questionnaires, based on closed and open questions. The results of this research show the areas with a high potential of improvement which allow us to formulate several recommendations in order to get more productive lessons for both teachers and students. The study was carried out in the Community of Andalucía and in bilingual schools where CLIL methodology was being implemented. |
Issue Date: | 18-Nov-2020 |
Tipo de documento: | info:eu-repo/semantics/masterThesis |
Licencia de Acceso: | info:eu-repo/semantics/openAccess Atribución-NoComercial-SinDerivadas 3.0 España |
Licencia de Acceso - URI: | http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/es/ |
Appears in Collections: | Máster Interuniversitario en Enseñanza Bilingüe y Aprendizaje Integrado de Contenidos y Lenguas Extranjeras |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
TFM Maria Teresa Cuesta Ramirez.pdf | 4,71 MB | Adobe PDF | View/Open |
This item is protected by original copyright |
This item is licensed under a Creative Commons License