Please use this identifier to cite or link to this item:
https://hdl.handle.net/10953.1/11715
Title: | ONE FOR ALL AND ALL FOR ONE. COOPERATIVE LEARNING IN LANGUAGE TEACHING. |
Authors: | Ordóñez-Pérez, Mª-del-Mar |
Dirección: | Bueno-Amaro, Ana |
Departamento: | Universidad de Jaén. Filología Inglesa |
Abstract: | [ES]Este trabajo de fin de máster resume las conclusiones sobre Aprendizaje Cooperativo (AC),
una metodología de enseñanza actual que se ha desarrollado rápidamente durante los últimos años
debido a la gran cantidad de progresos que engloba. Está dirigida a potenciar las relaciones
interpersonales de los estudiantes a la misma vez que se fomenta el proceso de aprendizaje de
diferentes áreas de conocimiento. El objetivo perseguido por esta metodología es que los estudiantes
tengan un rol activo y responsable con el fin de completar actividades grupales o conseguir objetivos
comunes. En consecuencia, este trabajo busca analizar AC, su estructura grupal además del rol del
profesor y de los alumnos. Además, se incluye una profundización sobre cómo utilizar AC en clase.
De esta forma, se incluye una unidad didáctica resumirá una serie de actividades haciendo uso de
estructuras cooperativas para que esta metodología pueda ser exitosamente implementada en clase.
Palabras clave: Aprendizaje cooperativo (AC), relaciones interpersonales, proceso de
aprendizaje. [EN]This dissertation documents the findings on Cooperative Learning (Co-Op), a current teaching methodology which has grown rapidly over the last years due to the large variety of achievements it encompasses. It is aimed at encouraging students’ inter-personal relationships at the same time that the learning process across different subject areas is fostered. The objective pursued by this methodology is students to play active and responsible roles in order to complete group tasks or achieve common goals. Accordingly, this work seeks to examine Co-Op, its group structure as well as the teacher’s and students’ role. Furthermore, it includes insights on how Co-Op can be successfully implemented in class. In this way, a didactic proposal will review a batch of activities making use of several Co-Op structures for this methodology to be implemented in class. Key words: Cooperative Learning (Co-Op), inter-personal relationships, learning process. |
Keywords: | Lengua extranjera (Inglés) |
Issue Date: | 12-Sep-2019 |
Publisher: | Jaén: Universidad de Jaén |
Tipo de documento: | info:eu-repo/semantics/masterThesis |
Licencia de Acceso: | info:eu-repo/semantics/openAccess Atribución-NoComercial-SinDerivadas 3.0 España |
Licencia de Acceso - URI: | http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/es/ |
Appears in Collections: | Máster Universitario en Profesorado de Educación Secundaria Obligatoria y Bachillerato, Formación Profesional y Enseñanza de Idiomas |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
ORDOEZ_PEREZ_MDELMAR_TFM_INGLES.pdf | 5,53 MB | Adobe PDF | View/Open |
This item is protected by original copyright |
This item is licensed under a Creative Commons License